Wat valt te doen bij het overlijden thuis zodat het lichaam zsm opgehaald wordt?

Mijn partner is ernstig ziek. Zijn uitvaartverzorger werkt niet elke dag. Wat kan ik doen om te voorkomen dat het lichaam van mijn partner na het overlijden dagen thuis ligt?

12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel sterkte toegewenst!

Antwoorden (4)

Allereerst sterkte gewenst met deze situatie. onze eigen ervaring is dat je dit van te voren allemaal kan regelen en bespreken met de uitvaartverzorger ik mag aan nemen dat er een vervanger is als hij er zelf niet is maar dit zal hij ook kunnen aangeven

in iedergeval heel veel sterkte gewenst de komende tijd die jullie nog samen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze informatie vond ik bij een uitvaartonderneming:
Als iemand thuis is overleden, is er geen reden voor haast. Alleen in extreme omstandigheden is direct handelen gewenst (als de overledene op de vloer ligt, het toilet of bad). U kunt naaste familie en vrienden op de hoogte stellen.

Vervolgens belt u de huisarts die na aankomst een standaardonderzoek doet en een officiële verklaring van overlijden maakt. Deze verklaring is nodig om later aangifte van het overlijden te doen bij de burgerlijke stand. De huisarts zal ook advies geven wat u verder kan doen. Daarna kunt u de uitvaartverzorger bellen. Zij spreken met u af wanneer ze komen en wat ze gaan doen.

Sterkte in deze moeilijke tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Je moet toch eerst de huisarts bellen.
En die weet wel raad.
Stel dat je partner al weet bij welk uitvaartcentrum hij opgebaard wilt worden , dan kan hij vast wel met zn uitvaartverzorger overleggen dat het vervoer daarna toe al geregeld kan worden na zijn overlijden, zodat jij die vervoerders/verzorgers gelijk kunt bellen, nadat de arts is geweest.
Zijn uitvaartverzorger heeft waarschijnlijk geen eigen uitvaartcentrum want daar moet de overbrenging en verzorging dag en nacht kunnen ,dus ik denk dat hij bij een collega zijn overledenen opbaart.
Ik zal de uitvaartverzorger voor een gesprek uitnodigen om te vragen wie je kunt bereiken want hij kan jullie echt niet zomaar 1 of meer dagen "laten dobberen" na het overlijden !!
Ik ben zelf gastvrouw/algemeen medewerker op een uitvaartcentrum en vind het niet meer dan normaal dat iemand dag en nacht hulp moet krijgen bij een overlijden !
Ik wens jullie heel erg veel sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst heel veel sterkte.

Normaal gesproken is een uitvaartondernemer 24 uur per dag bereikbaar en kan een lichaam snel worden opgehaald. Ik zou nu al bij de uitvaartondernemer informeren hoe dat geregeld is. Tegenwoordig wordt bij een uitvaart erg veel rekening gehouden met de wensen van de overledene en de nabestaanden. Als jullie uitvaartondernemer al direct begint met dingen die niet mogelijk zijn zou ik echt overwegen om een andere te zoeken. Eventueel een grotere (Dela, Yarden, Monuta etc.) die zijn in ieder geval 24 uur bereikbaar en beschikbaar.