Kan ik een bloedziekte krijgen via bloed van een mug?

Gisteravond heb ik een mug doorgeslagen die vol bloed zat, waarbij het bloed op de bank terecht kwam.

Vervolgens ben ik zo stom geweest om met mijn speeksel het bloed weg te wrijven met m'n vinger. Hierbij heb ik dus het bloed van de mug met mijn vinger aangeraakt en weer in contact gehad met mijn speeksel (en dit een aantal keer). Dus er is bloed - speeksel contact geweest met de bloed dat in de mug zat.

Ik ben nu als de dood dat ik HIV, syfilis, hepatitis B of C heb via dit contact.
Kan dit of maak ik me onnodig veel zorgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je maakt je onnodig zorgen. Er kunnen via een mug geen bloedziektes worden doorgegeven. En hier in Nederland is er zelfs geen kans dat je er malaria van zou kunnen krijgen.

Zie ook bij https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/66391/stel-mug-prikt-aidsvirus-mug/ en https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/16313/mug-aids-patient-prikt-ander/ en https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/84208/draagt-nederlandse-mug-ziektes-mee/ et cetera.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat betreft de bloedziekten; ik weet dat een mug het niet kan overdragen via een beet. Maar door mijn vinger is er dus bloed van de mug (die platgeslagen was) in mijn speeksel terecht gekomen. Dit is ook niet mogelijk?
Amadea
3 jaar geleden
Misschien kan de informatie op https://www.rivm.nl/muggen helpen: Sinds de uitroeiing van malaria in de jaren 60, komen er geen ziekten meer voor die binnen Nederland zijn overgebracht door muggen. Op dit moment worden dus in Nederland helemaal geen ziekten via muggen overgedragen.
NEEN, niet zoals jij het beschrijft. Het bloed van de platgeslagen mug is van jezelf (ze heeft jou even lekker gevonden) en van je eigen bloed kan je niet ziek worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Haha nee snap ik. Maar dit kan niet van mezelf zijn, aangezien ik net thuis kwam. Ik woon in een flat.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@elder161 hoe weet je dat het bloed van de vraagsteller is?