Wat betekenen de negatieve dalen in een ECG?

Waarom zijn de Q en S dalen negatief?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Ik denk dat het wat ver draaft om een complete uitleg te geven over ECG's; daar zijn namelijk boeken vol over geschreven.

Maar in het kort: over het hart loopt elektrische stroom, dat gebeurd niet in één richting, maar het verspreid zich over het hart. Al die richtingen bij elkaar opgeteld leveren een netto stroomrichting op, de richting waarin deze netto stroom loopt is afhankelijk van de fase waarin het hart zich bevindt en wordt beinvloed door eventuele hartafwijkingen.

Nu hebben we afgesproken dat als die nettostroom in de richting van de elektrode (die op de huid geplakt is) loopt het lijntje op het ECG omhoog loopt, er vormt zich dan dus een positieve uitslag oftewel een top; als de stroom van de elektrode af loopt dan gaat het lijntje naar beneden, dan vormt zich een negatieve uitslag oftewel een dal.

Q en S zijn dus in de meeste afleidingen een dal, omdat het stroompje dan simpelweg van de elektrode afloopt. Overigens zijn Q en S niet altijd een dal, mn in de borstafleidingen (vooral in V1 zie ik het vaak, maar dat kan mijn beleving zijn) kunnen ze prima positieve toppen zijn.