Wat gebeurd er nu met de arm van mijn dochter? (zie uitleg wond)

Mijn dochter heeft afgelopen zaterdag geprobeerd zelfmoord te plegen door in haar linker onderarm een lange snee te zetten. Haar arm zag er verschrikkelijk uit, gelukkig geen slagaderlijke bloeding maar je kon de pezen zien bewegen als ze haar hand bewoog. Ze is gehecht maar vandaag heeft ze de hechtingen eruit getrokken waardoor de boel weer is opengescheurd. De dokter is bang dat de huid nu niet maar aan elkaar kan hechten, maar heeft het toch gehecht, omdat ze anders met een gat in haar arm liep. Mijn vraag is nu, wat gaat er gebeuren als het gat niet dicht gaat? Volgt er dan een operatie of een verschrikkelijk groot litteken of.....? Misschien een vreemde vraag, maar ik ben ongerust!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk zal je dochter dan geopereerd worden en met veel zekerheid kan ik zeggen dat er een litteken achterblijft.

Heel veel sterkte met de situatie met je dochter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit word waarschijnlijk wild vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer een wond groot is en de wondranden ver uit elkaar liggen, kunnen er problemen ontstaan met de genezing. Het bloeden duurt langer en de genezing is langzamer, wat de kans op infecties vergroot. Er moet veel littekenweefsel gevormd worden om de afstand tussen de wondranden te overbruggen. De vorming van dit littekenweefsel veroorzaakt vaak grote littekens. Bij een hechting, worden de wondranden naar elkaar gebracht, waardoor de wond sneller en mooier geneest.

Om littekens zo veel mogelijk te voorkomen moet je de wond goed schoonhouden. Beter niet af dekken, anders kan het gaan ontsteken, gaat het nog langer duren en is er kans op een lelijk litteken. Gezien het feit dat je dochter het eerder al heeft opengehaald wordt dit moeilijk. Om te voorkomen dat ze het weer openhaalt zul je het misschien juist daarom moeten afdekken.

Niet alle wonden kunnen (opnieuw) gehecht worden. Dit is onder andere het geval bij wonden die ouder dan 6 uur zijn. Je noemde de grootte van de snede niet, maar afhankelijk van de grootte worden deze wonden veelal opengelaten en moeten spontaan genezen, zoals bijvoorbeeld wonden waarin zich bacteriën bevinden. Door te hechten raken de bacteriën opgesloten in de wond en kunnen een infectie veroorzaken. Soms is het mogelijk de oude wondranden weg te snijden en de wond vervolgens goed te reinigen. Zo ontstaat een verse wond, die wel weer gehecht mag worden.

Om littekenweefsel zoveel mogelijk te voorkomen kun je nadat de hechtingen eruit zijn het litteken met Bio oil behandelen.

Heel veel sterkte!