Al 2 weken last van pijnlijke ontlasting wat ermee doen?

Ik heb de laatste 2 weken last van hele scherpe en pijnlijke stukken in de ontlasting. Dit doet zoveel zeer dat het moeite kost om te poepen. Door de pijn krijg ik sneetjes in mijn kringspier en komt er vaak wat bloed los. Wat is het en waar mee kan ik het verhelpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit heb ik ook gehad.
Zoals de mensen hierboven zeggen kun je dat doen.
Let er even op dat je geen ‘bobbel’ krijgt dit lijkt op een aambei.
Ga dan naar de dokter ik kreeg zalf en laxeermiddel.
Het bleek dus geen aambei te zijn maar een bloedprop (Dit zat langs de anus dus niet eruit) door het harde persen en harde ontlasting.
Ik moest naar het ziekenhuis en heb het laten wegsnijden.

Maar wees nu niet bang, misschien komt het gewoon door slecht eten, weinig vitaminen en eten eten dat moeilijk te verteren is.

Of ga even naar de dokter waarschijnlijk krijg je laxeermiddel. Helpt goed om de ontlasting zachter te maken. Dit doet gelijk minder pijn aan de scheurtjes bij de kringspieren en de anus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel meer water drinken. Dan word je ontlasting dunner. Ook kun je eens een flesje of blikje bier nemen. Dat werkt bij mij laxerend. Anders even naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed je eten kauwen ! Eet vezel rijk voedsel ( ( volkoren , brood of rijst , pasta , ) drink genoeg water . Neem evt vezels opgelost in water in raadpleeg daarvoor de apotheek of je huis arts . En doe dat laatste als je klachten nog een week aanhouden na dat je goed eet . Het beste er mee .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt obstipatie, oftewel harde ontlasting. De reden waarom je daar last van hebt kan ik niet aangeven, daar heb ik te weinig informatie voor, maar meestal wordt het veroorzaakt door het eten van te weinig vezels.
Let de komende tijd even goed op de voeding; eigenlijk is het advies om gewoon gezond te eten met een goede portie groente en fruit. Pruimen zijn populair om ontlasting soepel te maken.
Daar naast goed drinken.
Beweging bevordert de darmen ook, zorg dus voor regelmatig wat beweging. Een fikse wandeling is dan net zo effectief als intensief sporten.

Als hiermee de klachten (met iets van een week) niet verbeteren ga dan even naar de huisarts. Deze kan kijken of het nodig is om laxeermiddelen te geven, of dat er andere stappen nodig zijn.
Als u medicatie gebruikt die obstipatie geeft (denk aan sommige pijnstillers, ijzertabletten, kijk voor de zekerheid in de bijsluiter) of als er naast het bloed ook slijmbij de ontlasting zit kunt u beter meteen even overleggen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst wil ik zeggen dat ik geen dokter ben.

Wat ik je kan aanraden is naar je eetpatroon gaan kijken en kijken wat hier mis mee is en waar verbetering mogelijk is. ook zou ik veel water gaan drinken en frisdranken als cola en energy drink laten staan.

Ook nog een tip is:

Haal Zuiveringszout (natriumcarbonaat) dit kun de drogist of kruidenierswinkel wel krijgen. neem hiervan elke dag (liefst op een lege maag) een beker met twee theelepels van. dit geven dokters aan mensen vlak voor een darmoperatie om de darmen te reinigen.