Valt gedwongen sex ook onder verkrachting?

Ongeveer een half jaar geleden ben ik door me vriend gedwongen sex met hem te hebben nadat ik het met hem uit had gemaakt. Ik vroeg me nu af of dit onder verkrachting valt of sexueel misbruik is aangezien het niet met geweld gebeurde, hij chanteerde me zodat ik niet anders kon.
Ik zou het erg waarderen als iemand me hier een goed antwoord op zou kunnen geven, op internet is namelijk niet veel informatie hier over te vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yup dat is verkrachting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil tussen verkrachtibg en sexueel misbruik?
Rutge
12 jaar geleden
Ik zou aangifte doen
Ritsuka
12 jaar geleden
jij wilde geen seks en hij zette toch door, dat is verkrachting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat maakt toch niet uit Jeffrey de Geus. Dit zijn heftige dingen! dat kan niet vaak genoeg gevraagd worden. Bovendien heeft het altijd nog een eigen draai, of herkenen de vraagstellers zich niet in elkaar.
Beetje stomme reactie!

Antwoorden (9)

Ja, dat is verkrachting? En hoezo geen geweld? Geestelijk geweld is ook geweld.

Toegevoegd na 48 seconden:
Sorry, het vraagteken achter het woord verkrachting moet natuurlijk een uitroepteken zijn,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is verkrachting abi
Sex hebben met iemand die je daar toe dwing hoe hij dat ook doet is verkrachting.
12 jaar geleden
Voor verkrachting is geen dwang nodig. Formeel gezien is elke vorm van "binnendringen" terwijl de ander dat niet wil, verkrachting. Als jij dus duidelijk maakte dat je dit niet wilde, of hij je min of meer gedwongen heeft, is ook dit een vorm van verkrachting. Simpel gezegd: als je 'nee' hebt gezegd, is het verkrachting. En het feit dat je het net had uitgemaakt, betekent al dat hij er zéker niet zonder meer vanuit mocht gaan dat jij dit ook wilde.

Vreselijk dat je dit hebt meegemaakt. Je zegt dat je het net had uitgemaakt, is het nog altijd uit (ik hoop het)? Je kunt alsnog aangifte doen, als je dat wilt. Je moet dan wel sterk in je schoenen staan, want je zult een aantal keer opnieuw je verhaal moeten doen, en vervelende vragen krijgen waarmee ze uit willen zoeken dat je dit écht niet zelf wilde. Ook als je besluit om af te zien van aangifte, kun je slachtofferhulp krijgen. Je kunt ook altijd je huisarts vragen als je behoefte hebt aan verdere hulp of ondersteuning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik heb hier heel veel aan.
Aangifte zal ik er niet tegen doen hoe graag ik ook zal willen, dat kan ik niet hendelen.
Het is misschien wel een goed idee van je om er mee naar de huisarts te gaan, dat zal ik dan ook zeker doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helaas een reden dat veel vrouwen geen aangifte doen van verkrachting, puur omdat ze er liever niet meer aan denken, en dus niet steeds opnieuw hun verhaal willen doen. Denk er goed over na: de politie is er om jou te helpen hierin, en dat zullen ze ook zo goed mogelijk doen. Wél is het zo dat je er bij een aangifte niet aan ontkomt om je verhaal te moeten doen. En om eerlijk te zijn kan ik plaatsvervangend heel boos worden op al die kl**tzakken die vrijuit gaan omdat ze een vrouw zó beschadigd hebben, dat die zelfs een aangifte niet meer aandurft. Maar het hoeft niet nu: de verjaringstermijn is 15 jaar, voor minderjarigen zelfs langer, want die termijn gaat pas lopen als je 18 bent. Als je nu geen aangifte wilt of kunt doen, betekent dat nog niet dat het nooit meer kan. En los van dat hele verhaal: als je psychologische hulp of ondersteuning wilt, dan kun je je huisarts vragen om je door te verwijzen. Het kan sowieso al fijn zijn om bij iemand je verhaal te kunnen doen. Je huisarts zou bij uitstek de vertrouwenspersoon moeten zijn bij wie je met dit soort dingen terecht kunt, en ik ben blij te horen dat je dat ook zult doen. Ik wens je heel veel sterkte. Het moet niet niks zijn om eerst dit mee te maken, en je dan achteraf te realiseren dat je verkracht bent..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de wet moet je NEE hebben gezegd. En dit moet duidelijk gemaakt kunnen worden.
Daar is laatst nog een rechtzaak over geweest.
ja het is verkrachting, hij is zonder jouw toestemming je lichaam binnengedrongen
www.seksueelmisdrijf.nl/index.php?option=com...view...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een gedwongen tongzoen behoort tot de catagorie verkrachting. Lijkt me dus sterk dat dit ook verkrachtig is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die minnen? Een tongzoen kan wel degelijk verkrachting zijn! + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 denk dat het de zin is 'lijkt me dus sterk dat dit ook verkrachting is' wat mensen verkeerd opvatten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnetjes zijn onterecht, waar ik helaas niks aan kan doen. Zoek zelf maar op bij wikipedia 'tonzoen' en lees zelf maar dat een tongzoen tot verkrachting hoort.
Amadea
12 jaar geleden
Zoek jij zelf eens op, Daniel, wat "het lijkt me sterk dat" betekent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaah amadea dat is waar :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat hij bedoeld: Het lijkt me sterk als dit dan niet verkrachting is.
nee, dit valt niet onder verkrachting.
ik zeg dit omdat het verhaal niet duidelijk genoeg is om het 'een naam te geven'. Als hij je chanteerde en jij het gevoel had niet anders te kunnen is dit misschien iets wat je ook misschien zelf achteraf toch anders had willen doen. En ook kunnen doen.
En wanneer het voor jou niet degelijk als traumatisch heeft gevoeld dan zou ik t zo niet noemen.
In veel relaties word wel eens 'gechanteerd' met sex, of onthouding van sex, hem haar zn zin geven etc etc.
Misschien was er in je relatie al een bepaalde machtsverhouding gaande, waarvan je misschien niet eens zo bewust was. Sex kan hier een heel grote rol in hebben. Je verhaal heeft een beetje die toon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze plus is heeel erg onterecht! WAT EEN STOM ANTWOORD.
Chantage is DWANG! geestelijke dwang!
Ze is geschaad, anders zou ze deze vraag niet stellen en wel naar haar werk durven! Jeetje!
Dikke min van mij als het kon!
Ik zag laats op tv in de zaak van Robert M. (die heel veel kleine kindertjes heeft misbruikt en verkracht) dat onvrijwillige seks volgens de wet pas verkrachting is als er fysiek geweld aan te pas komt. Zo kwam Robert M. er met minder straf mee weg, omdat hij bij de baby's geen geweld hoefde te gebruiken omdat zij zich niet verzetten. Als er geen geweld aan te pas komt wordt het seksueel misbruik genoemd. Verkracht worden en misbruikt worden is dus blijkbaar niet hetzelfde, hoewel ik erbij blijf dat het gewoon verkrachting is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onvrijwillige seks en gewelddadige seks , geweld waar je niet om vraagt tijdens de seks is allebei verkrachting, vind ik. Juridisch kan iemand die jou dat aandoet helaas op allerlei manier wegkomen. Zo mogelijk zou ik er wel aangifte van doen scheelt misschien voor je eigen gevoel wie weet worden anderen na jou ook weer zo mishandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkrachting is maar een naam die je aan zo een soort situatie zou kunnen geven. Ik denk dat je bij jezelf eerlijk moet nagaan wat de situatie was op dat moment. Besef jezelf goed wat voor een naar traject je ingaat als je hem zou aangeven... wat niet wegneemt dat als je ZEKER weet dat hij je verkracht heeft aangifte zou moeten doen.

Nogmaals, je weet zelf heel goed of het wel of niet verkrachting/misbruik was. Suc6!