Waarom mogen kinderen geen seks zien?

Je kan er zelfs voor in de gevangenis komen, als je kinderen expliciete seks laat zien. Maar waarom is dit zo erg?
Met googlen kom ik aan antwoorden als dat de kinderen dit als agressief kunnen zien, maar dan nog, een film waar iemand een klap voor zijn kop krijgt is vaak voor alle leeftijden, en dat is zeker agressief.
Ook heb ik gelezen dat kinderen een heel vreemd beeld kunnen krijgen van seks, als ze b.v. naar een pornofilm zouden kijken. Hier zou ik me wel iets bij kunnen voorstellen, de jongens zouden een minderwaardigheidscomplex kunnen krijgen en meisjes zouden denken dat je met elke man zowat naar bed moet ofzo.
Dus van 99% van de seksfilms begrijp ik het. Maar stel je neemt een vrouwvriendelijke pornofilm, zonder perfecte lichamen, zonder rare standjes, zou het dan nog steeds schadelijk zijn? Of zijn volwassenen gewoon angstig dat ze allerlei vragen krijgen waar ze geen raad mee weten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Dat is cultureel bepaald.
In onze maatschappij is seks een veel groter taboe dan geweld. In mijn ogen onterecht. Geweldfilms worden op vrijwel iedere zender op vrijwel ieder tijdstip uitgezonden. Seksfilms vrijwel alleen na 11 uur.
Ook bloot is een groot taboe, dat komt voor een deel overwaaien uit Amerika, waar een tepel op tv erger is dan iemands hoofd afhakken.
Ik was me onlangs ook aan het verbazen over het feit dat je op je 17de het leger in mag (ook vrouwen), waar je leert om te moorden. En dat terwijl je 18 moet zijn voor prostitutie en naaktfotografie. Overigens zou ik niet willen pleiten de leeftijd voor prostitutie en naaktfotografie te verlagen, eerder om die van het leger te verhogen. De frontale kwab van onze hersens is pas ruim na je twintigste volledig ontwikkeld. Daar zit onder andere je impulsbeheersing en beoordelingsvermogen. Eigenlijk zou je de leeftijd voor het leger dus naar ongeveer 23 moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan voor prostitutie ook graag de leeftijdsgrens naar 23.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heeft een Amsterdamse wethouder al voorstellen voor gedaan. Ben ik zeker voor.
http://bit.ly/elFuQk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante wetenschap!
Toch wel vreemd dat je VER voor je 23e al je carriere goeddeels moet hebben bepaald. Een totale switch van opleiding is vaak al niet meer mogelijk omdat je dan al te oud bent als je klaar bent om in te rollen.
Ik spreek helaas uit ervaring, mijn carriere keus was destijds gebaseerd op kinderlijke ideeen, en bleek later gewoon niet de juiste te zijn, dus dropout. En daar heb ik tot op heden nog last van.
Vreemd dat je daar dan NIET voor beschermd word. Prostitutie naar 23 jaar ben ik niet echt voor. Want als je gaat stellen dat je DAN pas volwassen keuzes kan maken, dan moet je ook instellen dat je pas mag trouwen op je 23e... want van een huwelijk kom je minder makkelijk af dan een baantje als hoer. Of stemmen, ook zo iets.
Ok, misschien piekt je verstandelijke vermogen wel op je 23e.. maar dat wil niet zeggen dat het niet voldoende is op je 18e.

Andere antwoorden (10)

Sexuele opvoeding is per defenitie een zaak voor de ouders van kinderen en niet van de 'sex' industrie.

Het zien van films zonder deze opvoeding en begeleiding mag je gerust als 'ongezond' omschrijven.

Vandaar de leeftijdsgrens.

Overigens 'Vrouwvriendelijk' en 'Porno'. Beetje in tegenspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "vrouwvriendelijke" versie van porno (ook wel porna genoemd) is helemaal niet controversieel.
Er zijn veel vrouwen die er van kunnen genieten en dat aantal wordt steeds meer (tenminste het aantal dat er voor uit komt wordt groter)
De laatste jaren komt de porno industrie een beetje uit de criminaliteit en daarmee ook de mensen die er in werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pornografie is het weergeven van menselijk seksueel gedrag met het doel om seksuele opwinding te creëren. (wikipedia)
Van iedere soort emotie worden films en afbeeldingen gemaakt, sommige met meer, andere met minder respect voor bepaalde groepen. Porno is over het algemeen low-budget en respectloos, maar er bestaan wel degelijk smaakvolle films en afbeeldingen waar vrouwen van kunnen genieten en met plezier aan kunnen meewerken. Zie bijvoorbeeld shespot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het altijd zo bijzonder, hoe scheef er gedacht wordt over porno. 'Vrouwonterend', wordt er vaak gezegd. Nog niemand heeft me uit kunnen leggen waarom iemand reduceren tot alleen een grote actieve penis niet mánonterend zou zijn. Of natuurlijk de andere optie: dat er porno zou kunnen bestaan waar mannen én vrouwen geheel vrijwillig aan meewerken en waar niemand door 'onteerd' wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou mijn vraag zijn, zou zoiets dan ook schadelijk zijn voor kinderen? Als ze porno zien waar ze met respect met elkaar om gaan? Of een expliciete voorlichtingsfilmpje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er word gesproken over genieten opwinding en waarde. beetje anders dan voorlichting lijkt mij!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind SuzyQ trouwens een hele goede punt hebben daar ;-)))
Kinderen mogen wel seks zien; als bijv. twee 14-jarige kinderen het met elkaar doen zien ze seks. En dat mag (althans van sommige ouders misschien niet; maar er is geen wet tegen).

Verder is er een beetje arbitrair besloten bij welke leeftijd iets kinderporno is (seks onder de 18 jaar, tenminste als je 't opneemt met camera of als anderen 't kunnen zien. 't Vreemd is: als niemand 't ziet, zoals mijn voorbeeld van 14-jarigen, dan is 't opeens geen kinderporno).

Men wilde in elk geval sowieso een leeftijd prikken, om jongeren tegen zichzelf en tegen volwassenen die 'slinkse manieren van dwang gebruiken' te beschermen: jongeren worden geacht nog niet de consequenties van hun handelen te kunnen overzien (hier heb ik 't dus over 'vrijwillige' medewerking van kinderen in dezen; bij dwang is 't natuurlijk sowieso 100% fout, net als bij volwassenen. Dat 'vrijwillig' is dus bewust tussen aanhalingstekens: onder de 18 wordt het gedefinieerd als zijnde 'nooit vrijwillig'). Daarom wordt er gesproken van een ongewenste machtsverhouding als er sprake is van seks tussen jongeren en ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen moeten vaak tegen zichzelf worden beschermd! Daar zijn wij, als volwassenen verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg vreemd is het niet. Als je kijkt naar de definitie van porno. Dat is nu eenmaal text, video of een afbeelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kikobob. Dat staat niet ter discussie hier, en is beetje open deur.
De vraag is, waarom dit schadelijk is, of nemen wij klakkeloos de normen en waarden van onze ouders aan?
Omdat ze er nog niet aan toe zijn. Jonge kinderen hebben vaak geen idee waar het over gaat. Het kan overkomen als agressief, m.a.w. ze begrijpen het nog niet.
Jonge kinderen hebben nog geen idee wat sex precies is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is natuurlijk wel een heel verschil tussen een kind van 11 of van 17 en de geestelijke leeftijd van die laatste groep.

Met de media van tegenwoordig ontkom je er niet aan dat een kind op een gegeven moment op de tv of internet tegen een sexfilm(pje) aan loopt.
Op zich is dat niet erg (vroeger circuleerde ook de boekjes op school) als er maar een "normale" voorlichting van de ouders tegenover staat dan is er een balans en kan een kind het wel in perspectief zien als het eenzijdige informatie krijgt zal het dat als "normaal" zien dat zou dan wel eens tegen kunnen vallen.

Vooral die voorlichting van de ouders (en school) is iets wat vaak tekort schiet (zie maar wat voor vragen er soms hier op GV gesteld worden) de reden daarvoor is mij nog steeds niet duidelijk omdat ik dacht dat deze generatie toch opgevoed wordt door ouders die geboren zijn tijdens de sexuele revolutie.

Het verbieden van porno is wel leuk maar niet te handhaven dan zou er een veel en veel beter systeem moeten komen om internet te beveiligen waardoor het niet mogelijk is porno te kunnen kijken van minderjarige en niet alleen het keuzeschermpje "ik ben ouder dan 18 ja/nee"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad niet te handhaven. Kinderen van 12 gaan meestal alleen op internet, je kan er niet altijd bij gaan staan. En ze weten vaak beter hoe een filter te ontwijken als een ouder. Maar is dat een reden om het dan op te heffen? Omdat het niet te handhaven is?
En het is ook de vraag niet trouwens ;-)
Op welke manier is er een verschil tussen 11 en 17-jarigen? ok, in ieder geval in hoeveel ze begrijpen, maar is er een verschil in schade die ze oplopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marius; tussen hun 11de en 17de... kun je als ouder ze veel bijbrengen,sturen waardoor ze dingen beter in perspectief zien daarna zouden ze het zelf moeten kunnen doen.
Dat is denk ik het verschil in "schade" Een kind van 11 gelooft ook nog in teenage ninja turtles dus dan ook nog in gangbangs en DP's in de sporthal als ze dat op TV zien en aangezien ze toch gaan experimenteren in de pubertijd moeten ze wel een goed beeld hebben daar zit volgens mij het verschil tussen die leeftijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe.. gangbangs.. ;-) Ja, lijkt me idd niet zo gezond als een 11-jarige dat ziet!
Maar dat zei ik ook al in de vraag. Dat 99% van de pornofilms een wel heel erg vertekend beeld geven van de werkelijkheid.
Maar als het nu eens een heel verantwoorde pornofilm zou zijn? Wat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook heel persoonlijk hoe je als ouders met sex omgaat en wat en hoeveel je je kinderen verteld en laat zien.
Natuurlijk is er ook verschil tussen erotiek,sex en porno en hoe dat in een film naar voren komt, Is er een film waar een erotische scene in voorkomt "no problem" papa en mama doen het toch ook ?
is het uitsluitend sex hoe "verantwoord dan ook" zou ik er niet voor kiezen om mijn 11 jarige kind daar naar te laten kijken. Mijn visie erop zal wel verschillen met vele andere maar zal het proberen te schetsen:
zie het als auto rijden je krijgt eerst rijles (voorlichting) dan ga examen doen (ontmaagding) dan ga je pas leren en aldoende krijg je praktijkervaring en wordt je beter ,een 18 jarige zal zeggen dat hij aan het pieken is maar veel vrouwen (en mannen) prefereren een partner met wat meer ervaring.
Vervolgens doe je een slipcursus of VOR je hebt dan betere voertuigbeheersing en ga je rally's rijden (je hebt je eigen lichaam leren kennen tijd om vol zelfvertrouwen wat te experimenteren)
Je gaat dan de grenzen van je auto opzoeken vliegt af en toe uit de bocht maar whow wat een adrenaline (je zal je eigen grenzen opzoeken en ongetwijfeld overschrijden maar je bent blij dat je het gedaan hebt want het was lekker en leuk en je hebt ervan geleerd) Of je koopt na je rijexamen een Opel Corsa (4 deurs) en blijft daar jaar in jaar uit in rijden rijdt nooit te hard, parkeert nooit verkeerd zet hem altijd in de garage gebruikt hem alleen op zondag. (trouwt met je eerste vriendin krijgen 2,4 kids en hebben alleen op zondag "recht op en neer" sex)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich een hele mooie vergelijking ;-)
Wat jij eigenlijk bedoelt is, kinderen kunnen beter pas vanaf hun 17e lessen, en niet eerder, want als ze al op hun 12e gaan lessen, gaan ze alleen maar verlangen naar het autorijden, en kunnen ze misschien wel stiekum met de auto van pa ervan door gaan?
Kinderen beseffen niet wat er precies gaande is als ze zoiets zien. Waarschijnlijk snappen ze ook de machtsverhouding niet, omdat dat ook verwarrend over kan komen. Ze kennen (als het goed is) ook die bepaalde gevoelens en emoties nog niet. Daarin zijn ze gewoon nog niet ontwikkeld. Ik denk ook dat ze de situatie en machtsverhouding niet kunnen relativeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kinderen iets niet snappen, kunnen ze dat leren.
Geeft in ieder geval geen antwoord waarom het niet zou mogen...
Zou ik gearresteerd moeten worden als ik mijn 6-jarig dochter een 3-hoeksvergelijking probeer uit te leggen, en ik merk dat ze daar nog niet aan toe is?
omdat kinderen hun gedachtes nog klein en kwetsbaar is, als zo op die manier opgroeien, kan dat voor later misschien abnormale gevolgen hebben, en stel dat kinderen er nu al dan aan zouden beginnen, dat is echt niet gezond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is idd de gangbare theorie, en de reden waarom het verboden is.
Maar geeft helaas geen antwoord op de vraag waarom het dan zo is, dat het niet gezond is.
omdat het over sex gaat, en niet over liefde, voortplanting, eigenwaarde, loverboys, pedo's, verkrachters, SOA en misbruik..

het beeld van een kind word dus negatief beinvloed.
kinderen willen ook niet weten HOE je moet sexen en hoe het eruit ziet, maar wat er biologisch gezien gebeurd.

dit is dus voor de ouders om het uit te leggen dm informatie en geen vrouwvriendelijke (???) pornofilm.
er komt namelijk ook een stukje levensles bij kijken, met aanvullende info en niet allen het platte rampetampen zelf. niet alle kinderen kunnen dit nog bevatten en daarom vind ik het perfect dat er een straf op staat!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen kunnen wel liefde, voortplanting, eigenwaarde, loverboys, pedo’s, verkrachters, SOA en misbruik bevatten, maar niet het platte rampetampen? Verder, moet alles, wat kinderen niet snappen, bestraft worden voor degeen die het liet zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het platte rampentampen komt later wel. als kids dingen los van elkaar kunnen zien. alles wat kids niet snappen en zien gestraft worden? das wel een heel breed begrip....álles.
het is een beetje heel erg zwart/wit op deze manier, maar zo zit het in werkelijkheid dus niet in elkaar uiteraard. maar..... als een kind nog niet is voorgelicht over de andere aspecten, dit nog niet kan snappen en waarbij het bewust wordt blootgesteld aan het rampetampen.... dan is mijn antwoord een duidelijke 'ja, ik vind dat je dat mag straffen' kinderen moeten namelijk normen en waarden leren, en leren wat normaal is en wanneer iets normaal is, en in welke situaties iets normaal #kan# zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja... geen speld tussen te krijgen. Hoort inderdaad bij de opvoeding, normen en waarden leren. Maar de liefde bedrijven lijkt mij juist de normaalste zaak van de wereld? Heb jij dat nog nooit gedaan dan?
In ieder geval de ouders van dat kind wel, want anders hadden ze dat kind niet gehad!
Dus voor mij komt het nogal scheef over, dat de liefde bedrijven als iets abnormaals word gezien door de mens, en lichamelijk geweld, dat mogen ze WEL zien!
Zijn dat de juiste normen en waarden wat wij onze kinderen bij willen brengen?
Nou, Dan kunnen uw kinderen bijvoorbeeld aan zijn vriendjes vertellen op school en tegen de juffen en meesters, dan gaan die leerkrachten denken dat uw kind slecht is opgevoed waarschijnlijk, ik weet niet of ik het goed heb maar ik zou denken van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel herkenbaar inderdaad ;-) Bang voor wat ze allemaal gaan zeggen en voor wat anderen dan wel niet gaan denken.
Dus dat is de reden dan?
En waar ligt de grens dan? Als je seksfilms goed gaat keuren, mag live seks dan ook waar een kind bij is?
Ik weet nog de walging van enkel horen.
Dus nee laat die grens maar lekker duidelijk. Precies om de reden dat kinderen afhankelijk zijn van volwassenen en nog niet in staat zijn zelf te kiezen. En als een kind van 11 of 12 er zelf voor kiest om op zoek te gaan naar een boekje of filmpje dan kiest het daar zelf voor en is het op ontdekkingstocht en doet het dit lekker alleen en prive ( of met leeftijdgenootjes) zonder meeglurende volwassenen die een bepaalde machtspositie vervullen. Volwassenen moeten dit niet bepalen voor kinderen en moeten rekening houden met hun kinderen wat seks betreft. Dit moeten ze buiten hun kinderen houden. (buiten voorlichting dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus de reden is walging, haal ik uit je verhaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of dat het goede woord is, ik heb het zelf niet kunnen bepalen om ermee in aanraking te komen en voor mij was het iig niet goed, laat ik het daarop houden.
Daaronder heb ik nog een reden gezet nl dat zoiets volwassenen niet moeten bepalen vanwege de afhankelijkheid van kinderen en de machtspositie van volwassenen (kinderen zijn altijd erg loyaal aan de ouders en kunnen zo makkelijk over grenzen getrokken worden die er wél zijn) en dat als kinderen er aan toe zijn wat op te gaan zoeken, ze dat zelf wel gaan doen, zónder volwassenen. Bovendien vind ik seks iets voor volwassenen en niet voor kinderen dus waarom zou je hen het opdringen en niet hun eigen zoektocht geven (los van voorlichting) wanneer ze er zelf aan toe zijn. Als je als ouder een goede veilige band met je kids hebt opgebouwd en je bent er voor ze komen ze ook vanzelf wel naar je toe met vragen. zie ook antwoorden op deze vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/ongemakkelijk-ouder-sexscene-kijken-film.159142
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me wel iets bij voorstellen ja.
Ik geloof zelf dat alles wat je opgedrongen word, als traumatiserend kan werken.
Maar als kinderen nu ZELF vragen om die seksfilm?
Of als ik aan het kijken ben, en een kind komt binnen? Dan is het dus geen opdringen?
Beetje raar als je met je kind van 6 porno film op de bank aan het kijken, inplaats van tijgertje, het is gewoon iets wat een kind zelf gaat uitzoeken (stiekem) als hij/zij daar aan toe is, en dat weet iedereen voor zich zelf het beste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja... Ik heb inderdaad een dochter van 6... En ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ik met een bakje chips erbij even samen gezellig een pornofilm met haar gaat kijken.
Maar dat is de vraag niet ;-)
DAT is het niet gaat doen is in ieder geval: 1. mijn vrouw me doodschiet. 2. ik waarschijnlijk de bajes ingaat. 3. ik zeer waarschijnlijk de voogdij verlies. En 4. Ik denk dat mijn dochter het niet zo heel erg zal interesseren. Hoewel ze waarschijnlijk wel wat nieuwsgierige vragen zal hebben.
Maar geen van die 4 redenen verklaart waarom het verboden is.
Gevaar voor nadoen?
The A-team was ook voor alle leeftijden, waar groepen mensen met wapens op elkaar schieten.. en DAT mag wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik op een onbewoond eiland zitten met mijn dochter, en er waren geen instanties, geen gevangenissen of wetten, en ik zou zien dat mijn dochter een porno aan het kijken was, hoe jong ook, dan zou ik in ieder geval niet in paniek gaan gillen dat ze dat uit moet doen, omdat het zo slecht voor haar is.