Als iemand een sexuele overdraagbare ziekte heeft, is het dan alsnog mogelijk om veilig een kind te krijgen?

Als iemand een sexuele overdraagbare ziekte heeft, is het dan alsnog mogelijk om veilig een kind te krijgen? Blijft de kans groot dat wanneer "de liefde bedrijft" de soa een risico is of zijn er medicijnen zodat je veilig een kind kunt maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Met SOA kan je niet veilig een kind verwekken. Dat kan alleen door de ander en wellicht het kind ook ziek te maken.

Antwoorden (2)

het gaat zeker niet zonder problemen. Het kind kan naast dat het dood gaat met heel veel complicaties komen. Gewicht etc. Maar waarschijnlijk besmet de moeder dan ook het kind met dezelfde symptomen. En dat is voor een volwassene al heel zwaar maar bij een baby komt dat nog eens veel sterker aan.

Het ligt ook heel erg aan wat de besmetting is. koortslip is herpes maar daar heb je gradaties is. In hoge gevallen ( simplex++) kan het zelfs dodelijk zijn. Om dit zeker te weten moet je echt even advies aan de huisarts vragen en ook echt op te volgen wat die zegt. En als je het niet vertrouwt kan je een second opinion vragen. Maar alsnog mogelijk om veilig een kind te krijgen/ Ja maar de kans dat t fout gaat is groter en de kans dat het complicaties heeft of kan krijgen nog groter... ( of jijzelf ook uiteraard)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste SOA's kun je bestrijden, zodat de ziekteverwekker verdwijnt, maar virussen als aids en herpes kunnen slechts onderdrukt worden. Het schijnt zo te zijn dat de meeste mensen sowieso al herpes hebben, dat de kop opsteekt als blaasjes of uitslag bij verminderde weerstand en dergelijke, dus dat zullen we maar moeten accepteren.

De overdracht van het HIV virus naar de vrucht is goed te voorkomen door de aidsremmers te nemen. Op zich zijn er dus geen problemen op dat vlak. Het is natuurlijk wel lastig als de man HIV heeft, maar dat is met IVF wel op te lossen.
Bij een man die al lang aids heeft en remmers gebruikt zou het ook veilig moeten zijn, maar daar zul je echt de expertise van een aids specialist voor moeten gebruiken, dat neem ik niet graag voor mijn rekening.

De overgang van ziektes via moeder naar kind wordt verticale transmissie genoemd, dat is een goed trefwoord om meer informatie te vinden.