wat zijn de lange termijn gevolgen van een seksuele verslaving?

Ik ben bijna tien jaar verslaafd geweest aan zelfbevrediging. Via internet en allerlei gedachten wist ik dit genot te behouden. Halverwege kwam een naar onderbuik gevoel, en de laatste jaren was het een straf als ik het weer deed, 2 a 3x per dag, alle dagen weer.. ik kon niet stoppen.. ik was verslaafd.. Nu ben ik hier (zo goed als vanaf). Zijn er gevolgen op de lange termijn? Ik doel voornamelijk op depressie, geaardheid, onzekerheid, twijfel, levenslust ga zo maar door.. Wat is hierin jullie kennis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
heb je hier begeleiding in gehad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, niet in het stoppen op zich. Dit heb ik zelf gedaan (met twee vrienden, je voelt je alleen, maar het blijkt dat veel jongens met deze zelfde schaamte rondlopen). Wel heb ik op dit moment begeleiding/coaching/therapie. Alleen deze therapeut volgt een bepaald traject, en dit zit daar niet rechtstreeks in..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met welke hobby heb je het vervangen?

Antwoorden (2)

Dit is zeer bekend en dit valt heel vaak voor.Later ken je je daar inderdaad heel slecht over voelen. Dit hangt af van persoon tot persoon maar het valt heel vaak voor dat je van jezelf begint te walgen. Het beste wat je dan kunt denken is dat dit NIET walgelijk is.Integendeel, dit is de mannelijke natuur. Er is zelfs bewezen dat je van het staren naar vrouwenborsten minder kans krijgt op hartproblemen. Je moet ook als jongen masturberen onder de douche, want anders ga je later daarmee problemen kunnen krijgen. Onzekerheid en twijfel zijn ook zeker symptomen die op kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Je moet als jongen masturberen onder de douche"??? Mag best, maar moet? Van wie moet dit? Jij schrijft: "want dat je anders daarmee later problemen kan krijgen". Beide zijn echt complete onzin. Je krijg echt geen problemen omdat je onder de douche masturbeert, en ook geen problemen als je niet onder de douche masturbeert hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk wel. Het kan zelfs zijn dat je geopereerd moet worden. En het verbetert de spermakwaliteit. Op het medisch onderzoek vragen ze zelfs of je dit al doet. En je krijgt er verdere informatie bij van de dokters dat dit absoluut noodzakelijk is. Het levert niet altijd problemen op, dat heb ik niet gezegd maar het gebeurt wel. En het is veel beter als je het doet. Als de dokters het zeggen zal het wel waar zijn hé?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou als ik jou was nog maar even terug gaan naar de dokter wand masturberen onder de douche heeft natuurlijk geen enkele waarde voor de kwaliteit van het sperma en moet ook zeker niet. Wat wel moet is je plasser goed wassen onder de douche maar dat kan ook zonder te mastruberen. En een beetje vreemd om te zeggen dat als je niet masturbeert je dan misschien moet worden geopereerd??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is jouw woord tegen dat van de dokters. Hoe weet jij dat wat ik zeg niet waar is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja waarom onder de douche? Er zal geen reden zijn waarom juist onder de douche.. Sterker zelfs onder de douche zal juist slechter zijn aangezien dat de temp. Van de ballen zal toenemen. Wat weer slecht is voor de zaad kwaliteit.
Het klopt dat een man zich met enige regelmaat een zaadlozing moet hebben.. Dat verminderd de kans op prostaatkanker op een latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een onzin dat je moet masturberen onder de douche. En dat verhaal dat je voorhuid te nauw wordt als je niet geregeld rukt, slaat ook nergens op. Dat het lekker is en dat het normaal is, ok. Maar functioneel? Mwoh.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Minimus ,geef je even 1 betrouwbare bron over dat je onder de douche moet masturberen omdat het anders schadelijk zou zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vertel alleen wat de dokters zeiden. Ik vertrouw op hun woorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vertelt wat je dacht dat dokters tegen je zeiden. "Je moet ook als jongen masturberen onder de douche, want anders ga je later daarmee problemen kunnen krijgen." Totaal onjuist. Je hebt iets gehoord, wellicht: Het is heel normaal voor jongens om te masturberen, bijvoorbeeld onder de douche. Als je af en toe eens masturbeert kan dit bepaalde kwalen wellicht voorkomen. http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/26751/Masturbatie_vemindert_kans_op_prostaatkanker.html Waar jij de fout in gaat is iets horen, iets denken te begrijpen, het in je hoofd herformuleren, totdat er iets uitkomt wat niet meer in lijn is met wat "de dokters"* zeiden, en het daarna als feit stellen ondanks dat iedereen je erop wijst dat het niet klopt. *Laat je je door meerdere dokters informeren en zeiden ze allen exact hetzelfde?
Veelvuldige zelfbevrediging heeft absoluut geen (schadelijke) effecten op je lichaam.

Evt. effecten die wel kunnen ontstaan door veelvuldig te focussen op vrij extreem pornografisch materiaal en daarbij te masturberen, is dat je in eerste instantie meer moeite kunt hebben om ook opgewonden te raken van minder extreme dingen.

Je hebt dan als het ware vrij heftige beelden/prikkels nodig om nog opgewonden te kunnen raken, omdat je hersenen daaraan gewend ('verslaafd') zijn. Soms kan en wil een partner daar niet (altijd) aan voldoen.

Hier verandering in brengen kan door het langzaam op te bouwen. Probeer ook aandacht te besteden aan wat softere erotische beelden die jou aanspreken. Als je een partner hebt, te genieten van de 'gewone' seks met haar/hem, en jezelf zo langzaam te wennen aan het soort seksueel leven waar je gelukkiger van wordt (ik ga er dan vanuit dat je er ongelukkig mee was, anders had je het geen verslaving genoemd en er vanaf gewild).

Verslaving, of het nu aan internetporno, gokken, drugs of wat dan ook is, kan zowel de oorzaak zijn van een depressie als het gevolg. Het middel (de zelfbevrediging, de drugs etc.) geeft een snelle kick die gevoelens van ongenoegen, angst of leegte in je leven tijdelijk wegnemen. Als je hiermee stopt, kun je dit soort depressieve gevoelens natuurlijk niet zo makkelijk meer wegdrukken en komen ze meer aan de oppervlakte. Het is dan belangrijk om hier op een andere manier iets aan te doen, bijvoorbeeld door gesprekken met een therapeut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb hetzelfde meegemaakt jaren geleden. Elke dag surfte ik naar talloze porn sites als xhamster, http://theporndude.com/, pornhub en noem maar op. Ik wou dat het ophield en ben bij de dokter langsgeweest die me therapie voorschreef. Sindsdien ben ik ervan af heb ik ook een vriendin :)