Wat is het voltage van 1 kerstlampje ivm stroomschok?

Vandaag had mijn zoontje van 4 een kapot kerstlampje gevonden (het glas ontbrak) en zat aan de draadjes die daardoor zichtbaar waren. Hij kreeg er een schok van. Huilde verder niet oid maar hij riep
me om het te laten zien. Ik pakte toen het lampje ook beet en kreeg best wel een flinke schok door m’n arm. Zoontje is ogenschijnlijk oke maar ik vraag me af of het toch kwaad kan. Staat er 240 volt op zo’n lampje? Er zijn geen brandwonden oid.

3 jaar geleden
2.4K
Amadea
3 jaar geleden
Heb jij nu dan nog steeds kerstverlichting met de stekker in het stopcontact zitten?
KellyIsta
3 jaar geleden
We hadden een hut gebouwd en daar lampjes in gehangen :)
Zonder adapter overigens. Gewoon snoer in stopcontact.

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere mogelijkheden.
Kerstlampjes staan in serie. Dat kun je zien door als 1 lampje uit gaat, het hele snoer uit gaat.

Bij dit soort kabels wordt het voltage verdeeld over alle lampjes.

Nu de stekker. Als het een gewone stekker is, staat er over het snoer 230 volt. Met bijvoorbeeld 40 lampjes is dat 230 volt / 40 stuks = 5,75 volt per lampje. Echter, zodra er een lampje stuk is, krijg je het spanningsverschil (de 230 volt) over waar de breuk zich bevindt. normaal gesproken is dat bij het stopcontact (er komt 230 volt uit), maar door een kapot lampje "verplaats" je dat naar waar het lampje stuk is.

Als er een adapter op het snoer zit, zal het voltage verlaagd worden naar bijvoorbeeld 48, 24 of 12 volt (staat op de adapter). Dat voltage zal dan ook staan over het kapotte lampje.

Maar het voltage is niet hetgeen wat gevaarlijk is. Het amperage is hetgeen wat "pijn doet" (je kan rustig 5000 volt op iemand zetten (in de juiste omstandigheden), gaan je haren van rechtop staan, verder niets, niet zomaar thuis doen!).

De weerstand van een mens is heel hoog (menselijk lichaam, schoenen verhogen de weerstand, stond je in huis, zelfs op een hogere etage, allemaal dingen die de totale weerstand verhogen en daardoor de stroom door het lichaam verlagen). Dus er zal maar heel weinig stroom hebben gelopen. Maar kijk er wel mee uit. Zoals je hebt gevoeld, kan dit al gemeen bijten. Mocht je toch twijfelen, neem contact op met een huisarts. Zodra je brandwonden hebt, moet je zéker naar een huisarts. Hier niet het geval (gelukkig)

Bottomline, waarschijnlijk is het 230 volt geweest (kijk het even na). Maar de stroom die er liep is hetgeen wat belangrijk is. Deze zal niet hoog zijn geweest aangezien het allemaal goed met jullie gaat. Is er toch twijfel, neem contact op met de huisarts.
------
Ik zie nu de opmerkingen bij de andere zaken
- Het is een gewone stekker. Dus op het snoer staat 230 volt
- Maakt niet uit of het led is of niet. Blijft 230 volt (bij led zie je wel dat het héél veel meer lampjes zijn waarover de spanning wordt verdeeld.
Toegevoegd op 18 juli 2020 19:33: tekst
Thecis
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Het volledige antwoord... Ik had er hierboven geen tijd meer voor.
Ik haal mijn antwoord weg om dubbele te voorkomen.
(+)
KellyIsta
3 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg. He bah, was er echt van geschrokken. Geen fijn idee dat een kleintje zo’n oplawaai gekregen heeft. Online lees ik enge dingen over schade die alsnog binnen 24u kan ontstaan dus erg rustig zal ik wel niet slapen. De stoppen zijn overigens niet gesprongen. Zou je daar voorzichtig uit kunnen concluderen dat er niet teveel spanning door hem heen getrokken is oid. Elektriciteit ed is echt totaal mijn gebied niet...
Thecis
3 jaar geleden
Als we puur getalsmatig kijken, is 0,15 ampere dodelijk. De stoppenkast kan 16 ampere aan.
Dus dat is geen indicator. Wel een grote maar. Een hele grote maar (en dus geruststelling). Zoals ik al zei, heeft de mens een hele grote weerstand. Hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de stroom (= amperage) was door iemand heen gaat. Met wat ik hoor, is het vervelend (een stroomstoot is nooit fijn), maar niet direct iets om je zorgen over te maken. Blijf het wel even in de gaten houden. Bij twijfel huisarts(enpost) bellen. Sorry, kan het niet mooier maken.
Griffin
3 jaar geleden
@Thecis "De weerstand van een mens is heel hoog (menselijk lichaam, schoenen verhogen de weerstand, stond je in huis, zelfs op een hogere etage, allemaal dingen die de totale weerstand verhogen en daardoor de stroom door het lichaam verlagen). Dus er zal maar heel weinig stroom hebben gelopen"
Je maakt een denkfoutje hier, het potentiaal zat tussen de vingertjes, als het ware het wolfram filamentje. De spanning volgt de weg van de minste weerstand en die zat tussen z'n vinger. De weerstand van het menselijk lichaam tussen de linker en rechter hand zit ergens ergens tussen 100KΩ en 500Ω, dus heel hoog is hier relatief, ik vind het vrij laag.
Thecis
3 jaar geleden
@Griffin
Nee, ik maak geen denkfout. Echter ga ik impliciet op een ander punt in. Wanneer de schok puur tussen de vingers zit, is er niets aan de hand. Daar zitten geen vitale delen. Wellicht vervelend voor het betreffende gewricht, maar niet levensbedreigend. Daarbij geeft de moeder aan dat ze de schok in haar arm voelde. Het gaat dus wel degelijk niet alleen door de vingers. Een gedeelte pakte dus ook een ander pad. En dan pak je een hogere weerstand. Daarbij vind je dat 100 kOhm niet hoog is. Ik ben het met je eens dat een lichaam een veel hogere weerstand heeft. Maar als je het vergelijkt met een gemiddeld apparaat (of iets anders waar stroom doorheen hoort te lopen) is het wel een zeer hoge weerstand. Bij 100 kOhm met 230 volt heb je het nog maar over 23 mA (even uit mijn hoofd). Al ver van het gevaarlijke deel af. De weerstand heeft hoog moeten zijn omdat er geen verbranding gezien is. Bij een lage weerstand en dus hoge stroom had je brandwonden gezien. Deze waren er niet.
KellyIsta
3 jaar geleden
Bedankt Thecis, Je hebt er duidelijk verstand van :).
Hier gaat alles gelukkig goed dus volgens mij komen we er met de schrik vanaf. Geen van beiden hebben we brandwondjes op de aanraakpunten. Wat die weerstand betreft, ik stond op rubberen slippers maar mijn zoontje op blote voeten op de stenen buiten. Volgens mij niet de meest ideale situatie qua weerstand. Ik denk dat het dan het geluk was dat hij vrijwel direct heeft losgelaten en de stroom daardoor niet ver gekomen is oid.