Is het inademen van zwarte schimmel gevaarlijk?

Schimmel in de vriezer, schoongemaakt, nu staat ie open om erger te voorkomen. Ik slaap er vlak naast, en ik ruik wel de geur. Is dat erg ongezond/gevaarlijk?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie dat hier al een vraag over is, maar daar staat niet iets van tijdsduur tussen..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nu schoon, kan dus geen kwaad meer,
voor de geur zou ik met het raam open slapen.

Het beste antwoord

In principe is het inademen van schimmel ongezond voor je longen, echter....
Als je gezond bent en het is maar een heel klein beetje ruimt je lichaam de schimmeldeeltjes op voordat ze zich evt kunnen vermenigvuldigen en echt schade aanrichten. Je zult de eerste niet zijn die niet doorheeft dat een sinaasappel vol groene schimmel zit en die een wolk daarvan inademt. Daar krijgt vrijwel niemand last van.

Je zegt dat je het nog ruikt, dat hoeft niet de schimmel te zijn. Geurstoffen kun je al in hele lage concentraties ruiken, vooral als je op de een of andere manier gevoelig bent geworden voor de lucht, bijv. omdat je het vies vindt.

Als de vriezer nu schoon is, is de schimmel in principe weg. De paar deeltjes die evt rondzweven zijn geen aanleiding je zorgen te maken. De lucht zit vol met bacterieen en schimmel (nou ja, vol, maar ze zijn er wel) en daar krijgen mensen met een normale weerstand niets van.
Summo