Hoe groot is meestal een tampon? Hoe breng je hem in? Kun je de tampon er makkelijk uithalen?

Ik ben al best lang ongesteld nu en ik heb eerst maandverband gebruikt maar ik wil nu graag tampons gaan gebruiken, ook omdat het handig is bij zwemmen enz. Maar ik heb een vraagje: Hoe groot zijn meestal tampons? Want ik ben erg klein en weet niet of mijn de tampon eigenlijk wel zou gaan passen ofzo. En hoe breng je em in? Ik heb verschillende manieren gehoord, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. En.. Kan je de tampon er wel makkelijk uithalen??? ik heb namelijk wel eens gehoord dat iemand de tampon er niet meer uit kreeg.

Nou alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je die dingen niet aan je moeder of aan je vriendinnen vragen?
Ritsuka
12 jaar geleden
Lees goed de bijsluiter hoe lang je de tampon maximaal in mag houden.

Antwoorden (4)

In elk doosje tampons zit een briefje met uitleg over inbrengen en hoe tampons te gebruiken. Lees dat eerst eens rustig door.
Heb ook een site gevonden met veel info.

Eruit halen gaat zolang je ongesteld bent prima, alleen aan het einde van je menstruatie als er wat minder bloedverlies is kan het wat moeilijker gaan, maar als je perst alsof je moet plassen lukt het zeker.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even iets over de afmetingen. Die hebben niets te maken met hoe ' groot of klein' je bent, maar met de hoeveelheid bloedverlies.
Bij weinig bloedverlies een mini tampon en bij veel een zgn super plus.
Omdat je bij het begin van je menstruatie meestal niet zoveel bloed verliest kan je beginnen met mini,.die zijn echt klein genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende maten tampons. Een 'normal'-tampon (gemiddelde maat) is ongeveer net zo dik als mijn wijsvinger, en mijn vingers zijn vrij slank. Een mini is nog kleiner. Het beste kun je de kleinste maat nemen als je nog nooit eerder tampons hebt gebruikt.

Een tampon zuigt zich vol met menstruatiebloed en -vocht, dus hij zet uit in je vagina. Dan wordt hij dus wat groter. In principe is dat niet erg, je moet er alleen aan denken dat je een tampon pas verwijdert als hij helemaal is volgezogen. Dan wordt hij namelijk heel soepel, een beetje sponsachtig, en kun je hem makkelijk verwijderen.

Het inbrengen verschilt van vrouw tot vrouw, de één vind het prettig om wijdbeens op het toilet te zitten, de ander doet dit staand, met één voet op de rand van de pot. Bij een doosje tampons zit altijd een gebruiksaanwijzing, hier staat precies in hoe je een tampon in moet brengen. Het handigst is als je eerst even met een vinger voelt, dan weet je goed in welke richting je hem moet duwen. Veel jonge meiden hebben in het begin niet door dat de vagina niet recht naar boven loopt, maar schuin naar achter. Als je de tampon verkeerd duwt, lukt het niet. Daarom is het handig om eerst even te voelen. Daarnaast moet je een tampon alleen maar inbrengen als je ook echt ongesteld bent, anders is je vagina te droog en kan het pijn doen. En als je er voor het eerst een gebruikt, kun je dit het beste doen in het begin van je menstruatie, omdat je dan wat meer vloeit. Dan weet je zeker dat je vagina niet droog is bij inbrengen, én dat hij vol is als je hem verwijdert.

Eruit halen is nooit een probleem, tenzij je het touwtje kwijtraakt. Normaal gesproken trek je gewoon aan het touwtje. Als er soms eens wat weefsel voorzit, moet je in het begin soms even helpen met twee vingers om dat opzij te houden, anders kan het wat pijn doen. Mocht je het touwtje kwijtraken, wacht dan tot de tampon zich helemaal heeft volgezogen, en pers dan alsof je ontlasting hebt. De tampon zal er dan vanzelf uitkomen. Ook dit soort dingen staan trouwens in de gebruiksaanwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk rustig dit filmpje, en dat kun je voor alle tampons gebruiken, niet alleen ob.
En je kunt de tampon er goed uithalen als hij goed "gevuld"is, makkelijker dan wanneer je nog maar weinig menstrueert(laatste dagen bv). (dus ook niet öefenen buiten de menstruatie, want hoe droger de vagina, hoe moeilijker het gaat
Vergeet niet het touwtje af te wikkelen, want anders wordt het wel moeilijk.
Succes, als je het even door hebt is het best makkelijk
anneliez
12 jaar geleden
Een tampon is ongeveer 4-5 cm lang. Hoe dik hij is, hangt af van de soort die je hebt. De kleinste is ongeveer een cd doorsnede, de grotere zijn uiteraard wat dikker. Ik denk dat elke tampon er bij jou in past. Als je ongesteld bent, kun je ook zwanger worden en dan moet er een baby door. Een tampon is een heel stuk kleiner.

Hoe je hem moet inbrengen, staat duidelijk aangegeven op de bijsluiter.

Je hebt tampons met inbrenghuls. Dat is een kokertje waar de tampon in zit. Je doet het kokertje in je vagina, en duwt dan met behulp van het kokertje de tampon in je vagina. Die zit dan gelijk goed.

Je kunt ook tampons zonder inbrenghuls nemen. In dat geval duw je met je vinger de tampon in je vagina. Dat gaat ook heel makkelijk.

Welke soort je ook kiest, in het begin zal het even wennen zijn. Maar het gaat jou echt wel lukken.

Wat betreft het eruit halen: geloof in ieder geval de horrorverhalen niet! Aan een tampon zit een draad die stevig vastzit. Als je daaraan trekt, komt-ie eruit. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het touwtje afbrak.
En al zou dat wel gebeuren, dan krijg je de tampon er nog wel uit. Het zal misschien een beetje een kliederboel worden vanwege het menstruatiebloed, maar als je je handen wast, zijn ze weer schoon.

Succes!