Hoe ontwikkel je overwicht? En hoe kan het dat sommige mensen dit al van nature hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las even: 'overgewicht'. En ik vroeg me al af waarom je dat zou willen ontwikkelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy, je bent niet de enige.....
LOL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) logische mislezing

Het beste antwoord

Overwicht heeft te maken met zelfvertrouwen.
Het heeft te maken met het magische, ongrijpbare: charisma, uitstraling of hoe je het ook noemt.

Overwicht straal je enerzijds uit door non-verbale communicatie – je lijf, je houding, je stem, je toonhoogte – anderzijds door verbale communicatie: de woorden die je gebruikt. Minimaal 70 % van onze communicatie is non-verbaal, dus niet met woorden.

Een grote, gespierde kerel zal gemakkelijker overwicht uitstralen dan een klein, schriel mannetje. Maar het zit ‘m ook in je houding: loop rechtop, kijk mensen recht in de ogen aan, maak contact, sta stevig met je voeten op de grond, laat je armen en handen rustig hangen en beweeg ze rustig. Friemel of draai niet met je handen en verstop ze ook niet.

Ook de toonhoogte van je stem is belangrijk: ‘spreek vanuit je buik’– dat geeft een diepere stem en meer lucht dan wanneer je vanuit je borstkas ademhaalt –, spreek in een rustig tempo en goed hoorbaar zonder te schreeuwen, en gebruik geen vragende, maar een vertellende toon.

Zoals ik al eerder zei, creëer je ook overwicht door je woordgebruik:

Gebruik de ik-vorm als je iets duidelijk wilt maken. Dus: ‘Ik wil’, ‘Ik vind’ in plaats van ‘je wilt’, ‘je vindt’).
Gebruik korte, duidelijke zinnen met actieve werkwoorden.
Voorkom verkleinwoorden en maak dingen niet kleiner door woorden te gebruiken als ‘misschien’, ‘het zou kunnen’ en ‘als het kan’.

Maar meer nog dan dit alles bestaat uitstraling vooral uit dat wat je van jezelf denkt en vindt. En dat wat je van de ander denkt en vindt. Dát straal je uit. Mag je er zijn van jezelf? Ben je goed zoals je bent? Durf jij op jezelf te vertrouwen? Heb jij diep van binnen de overtuiging dat mensen naar jou willen luisteren? Dat wat jij te vertellen hebt, de moeite waard is? Dat je anderen wat te leren hebt? Iemand met overwicht heeft als basisuitgangspunt: ‘Ik ben oké en jij bent oké’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb mijn antwoord verwijderd,te haastig gelezen,mooi antwoord plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jack
Goed gedaan jochie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx! Erg duidelijk!

Andere antwoorden (3)

Mensen die van nature 'overwicht' hebben, staan zelf in hun kracht. Zij zijn in balans en zijn zich bewust van alles wat ze doen. Geloven in zichzelf en zijn tevreden.

Eigenlijk is het niets anders dan een evenwichtig persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
charisma ,dat is het toverwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovenstaande goede tips (die mbt overGEwicht even daar gelaten), is ook kennis belangrijk. Als je kennis hebt van zaken, sta je met name in discussies sterk. Vaak blaten mensen maar iets en zodra dat opvalt is het gedaan met een eventueel aanwezig overwicht. Overwicht bouw je langzaam op, maar kun je snel afbreken. Daarnaast spelen postuur, stem etc. ook een belangrijke rol maar daar is weinig aan te ontwikkelen.

Zorg dat je goed voorbereid bent in zakelijke discussies en hou je mond als je het niet zeker weet. Ook humor werkt soms goed, je hebt dan de lachers al op je hand en men zal sneller geneigd zijn naar je te luisteren. Maar dat moet je wel heel goed kunnen doseren en beheersen, want van clowns nemen mensen meestal weinig adviezen aan.