Hoe wordt de ethanolspiegel gemeten op de IC wanneer patiënt buiten bewustzijn is?

Kan dit bijv ook met een vingerprik of ademtest?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Doorgaans wordt normaal bloed afgenomen (via ader) en getest met enkele enzymatische (biochemische) bepalingen. Vingerprikken worden op het laboratorium niet uitgevoerd.
Laboratoriumonderzoek werkt met gamma-GT, MCV, ALAT of CDT (koolhydraat deficiënt transferrine) afzonderlijk of in combinatie (afhankelijk van de vraag worden één of meerdere testen uitgevoerd).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een ademtest zal in zo'n geval niet mogelijk zijn, want de patiënt kan niet reageren op de opdracht om een flinke teug adem in het apparaat te blazen. Maar via bloed of urine kan ook bepaald worden welke concentratie ethanol de persoon in het bloed heeft.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Via de urine kan je wel zien of er alcohol in het bloed heeft gezeten, maar de concentratie in het bloed kan je niet meten via de urine, omdat het gescheiden systemen zijn. Doorgaans wordt de alcohol alleen in het bloed gemeten; dit zijn uiterst gevoelige testen.
Alcohol kan gewoon in bloed worden gemeten. IC patiënten hebben meestal een infuus/centrale lijn die/dat (ook) gebruikt kan worden om bloed af te nemen voor laboratorium bepalingen.
tinus1969