Mijn vader heeft zoutzuur in het toilet gegoten, is dit slecht om in te ademen?

Imijn vader goot vandaag zoutzuur in het toilet, nu stinkt het hier wel. De geur was er al als je dichtbij de fles zoutzuur stond. Nu heb ik een vraag zou dit slecht zijn om dit in te ademen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5K
ronron1212
3 jaar geleden
Zoutzuur is niet echt geschikt voor een toilet en zeker niet voor de afvoer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212
Afvoerbuizen zijn tegenwoordig van PVC en heel goed bestand tegen sterke zuren. Het is sowieso onverstandig om sterke zuren in een toilet o.i.d. te gooien.
ronron1212
3 jaar geleden
Tegenwoordig maar niet alle de meeste huizen dus zijn niet van tegenwoordig @elder161
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Willysolman, Hcl voor particulier gebruik, meestal 36%. Raam en deur even open, wc paar keer doortrekken. Verder niets om je zorg over te maken. Ik heb bij de Shell wel eens 10 liter over mij heen gekregen. Kraantje vloog van de stopfles. Onder de douche, kleding uit en klaar was het.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lees de waarschuwingen op de gekochte fles. Het kan stinken, dus echt inademen dat het kwaad kan, laat je vanzelf wel uit je hoofd.
Thecis
3 jaar geleden
@JoanDArc
36% HCl is bijna het maximum wat je kan hebben. Industrieel zoutzuur is 37% opgelost. Uit mijn hoofd is dat ongeveer 18 M (18N) zoutzuur. Veel heftiger wordt het niet. Ik heb zelf geen ervaring met de concentraties voor particulier gebruik, maar ergens hoop ik dat deze toch een stuk lager is dan 36%
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis, reactie voor @WillySolman, voor huishoudelijk gebruik moet zijn Laboratorium gebruik 36%.
Wilde het verbeteren, maar werd steeds uitgelogd. @ via bouwmarkten voor huishoudelijk gebruik meestal < 12%
Bleko chemie zoutzuur 30% met advies ventileren en afhankelijk van de vervuiling: verdunnen met water 1:10 tot 1:50. voor huishoudelijk gebruik meestal < 12% zoutzuur.
Bleko zoutzuur 30% met advies ventileren en afhankelijk van de vervuiling: 10x verdunnen

Antwoorden (2)

Wanneer zoutzuur in contact komt met water ontstaat een chemische reactie, waarbij veel damp vrijkomt. Die damp bevat gevaarlijke stoffen. Bij inademing kan longoedeem ontstaan en dat is dodelijk. Ook ogen kunnen beschadigd raken als ze met de damp in contact komen.
fremar
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er ontstaat GEEN chemische reactie. Zoutzuur is een gas HCl, dat geconcentreerd is opgelost in water en vrij komt als je het uit de fls giet. Het gas is erg verstikkend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn vader heeft het er 4 a 5 uur geleden ingegoten, nog steeds geen hoest, tranen,... zou ik me dan moeten zorgen maken, geen damp gezien?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elder161 zou ik me zorgen moeten maken?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zoutzuur vervierd in tankwagen was geen HCL voor particulieren.
Fles Zoutzuur van de Gamma bevat 500ml minder dan 10% zoutzuur. Om cement en kalkresten te verwijderen.
Thecis
3 jaar geleden
Eens met Elder161
De dampen ruik je erg goed. Dus goed ventileren en spoelen. Komt wel goed gok ik. Bij twijfel een arts raadplegen.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@elder161 misschien dat je dan contact kan opnemen met de NOS omdat zij foute informatie geven volgens jou? Heb je overigens een bron waaruit blijkt dat dat GEEN chemische reactie veroorzaakt? Ik zie nu 1 bron (van de antwoorder) en die bron beweert dat dit wel het geval is.
LeonardN
3 jaar geleden
Hier een bron die aangeeft dat dit inderdaad geen chemische reactie is (of normaliter niet zo genoemd wordt).
https://youtu.be/NQnHyaAlcHo?t=115
Thecis
3 jaar geleden
@vraagantwoord66
De bron klopt niet. 6 jaar studie en 20 jaar ervaring zeggen mij dat. Zoutzuur is namelijk HCl gas, opgelost is water. Met een maximum van 37% (meer krijg je niet opgelost). Wanneer dit vrij komt, zal het gaan dampen. Wij kunnen er niets aan doen dat een journalist (met volgens mij 0 jaar studie chemie) dit verschil niet weet.
Dus nee, wij gaan niet contact opnemen met de NOS. En ja, ze geven foutieve info. De boodschap van het stuk van de NOS is wel goed. Namelijk dat als een container met zoutzuur open breekt, dat je er niet naast moet gaan staan...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis, zie mijn reactie onder antwoord van @Pieterke
Voor mijn scheepvaartperiode een aantal jaren op SHell Lab KSEPL meegelopen.
De zuur-bases reactie HCL + H2O = H3O++CL_ is geen chemische reactie.
Gooi je HCL in het toilet, goed ventileren en de wc een paar maal doorspoelen.
Thecis
3 jaar geleden
@JoanDArc,
ik weet dat het geen chemische reactie is. Ik ben chemicus ;-)
In hoge concentraties is het inademen schadelijk voor je longen maar ik denk dat het in jouw geval wel mee zal vallen. Ik zou de boel even goed door laten luchten.
https://www.ggdfryslan.nl/gezondheid/gezondheid-in-en-om-huis/rec-zoutzuur-dioxines/zoutzuur
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe bedoel je meevallen, zou ik dan effectief long, hersenschade hebben kunnen opgelopen?
Pieterke
3 jaar geleden
@Willysolman: Ik vermoed dat de concentratie niet erg hoog geweest zal zijn al kan ik dat niet met zekerheid zeggen. Ik heb nooit met zoutzuur gewerkt.
Je hebt nog steeds geen last schreef je in een reactie. Dan zou ik me geen zorgen meer maken.
Thecis
3 jaar geleden
@willysolman
Klachten uiten zich vrijwel direct. HCl gas dat je inamdemt vormt in je longen weer zoutzuur. En dan voel je branden. In lage concentratie "maakt het de holtes schoon", in hogere concentratie, wordt je er aanzienlijk minder gelukkig van. Aangezien je aan geeft dat je uren er na nog geen klachten hebt, denk ik dat er niets aan de hand is. Let wel op, als je klachten vermoed, neem contact op met de huisarts. Alsnog!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elder161 je hebt gelijk
Ik vermoed dat Paul Sanders, de schrijver van het NOS-artikeltje de klok heeft horen luiden en de boel een beetje aan elkaar geplakt heeft. Had waarschijnlijk haast om het vliegtuig naar Zanzibar te halen.
Als er zoutzuur uit bv een tankwagen lekt vormt zich zoutzuurdamp die je beter niet kunt inademen. Maar dat laat je vanzelf wel uit je hoofd. Als de brandweer de damp met bluswater verdunt ontstaat de bekende rotte-eieren-lucht. Ook niet echt gezond.
In sommige situaties kunnen stoffen veranderen in andere stoffen. Als je stoffen mengt en er stoffen ontstaan die eerder nog niet aanwezig waren spreekt men in de scheikunde van een chemische reactie.
De zuur-bases reactie zoals na weggooien van
HCl(aq) + H2O(l) -> Cl-(aq) + H3O+(aq) of eenvoudig: HCl + H2O --> H3O+ + Cl-
is geen chemische reactie.