Artsen hebben, voor alle veiligheid, afgesproken dat ze iemand alleen hersendood verklaren, als het hele brein ermee op is gehouden. Dat meten ze door te kijken of de hersenstam het nog doet. Dit is het meest primaire deel van het brein, waar je ademhaling, je hartslag, je lichaamstemperatuur en dergelijke worden geregeld. Simpel gezegd: zonder activiteit in je hersenstam heeft de rest van je lijf geen schijn van kans.
Echt dood ben je pas als je hersenen het niet meer doen, en je 37 graden warm bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ontbreken van de zin voor je laatste zin maakt de 37 graden onbegrijpelijk. Onderkoeling kan de meetbare hersenactiviteit tijdelijk opschorten, en zou je opgewarmd zijn, dan kan je brein het weer prima doen. Echt dood ben je dus pas als je hersenen het niet meer doen, en je 37 graden warm bent.
Antoni
10 jaar geleden
Is het antwoord op de vraag nu "Ja,..." of "Nee,..."? En wat is het antwoord (indien nog relevant na beantwoording van de eerste vraag) op de tweede vraag: "En hoelang?"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt dood ben je pas als je hersenen het niet meer doen, TERWIJL je 37 graden bent. Dat vind ik een makkelijker te begrijpen zin.
Dat hangt er vanaf wat voor definitie je gebruikt voor 'dood'. Meestal worden onderscheiden de circulatoire dood (het stoppen van het hart en ademhaling, en dus ook de bloedsomloop) en hersendood (ook wel: whole brain death).

Als je er vanuit gaat dat iemand pas echt dood is wanneer hij/zij hersendood is en dus geen enkele hersenactiviteit meer heeft, dan is het antwoord op jouw vraag per definitie nee. Het lastige is dat er tegenwoordig zoveel technieken zijn om iemands hart en longen nog aan de gang te houden als hij hersendood is, en ook de mogelijkheden om iemands hart weer aan de gang te krijgen (reanimatie) zijn verbeterd, zodat het niet meer zo is zoals het vóór de opkomt van die technieken was dat de circulatoire dood ongeveer tegelijk met de hersendood intreedt. Bovendien was het een aantal tientallen jaren geleden helemaal niet mogelijk om de hersenactiviteit te meten, zodat men er vanuit ging dat iemand dood was zodra het hart niet meer klopte.

Tegenwoordig is dat anders en zijn er ook verschillende definities voor "dood". Bij een gebrek aan circulatie, dus het stilstaan van het hart, gaat men er vanuit dat na een bepaalde tijd het hart niet meer opnieuw zal gaan kloppen - ook niet met allerlei technieken zoals hartmassage of het toedienen van elektrische schokken. Bovendien wordt het na een bepaalde tijd niet meer ethisch geacht om dit nog te proberen wanneer bekend is dat er zo lang geen transport van zuurstof naar de hersenen is geweest, dat zelfs wanneer het hart weer zou gaan kloppen, grote delen van het brein zijn afgestorven door zuurstoftekort.

Waar die grens dan precies ligt, is moeilijk te zeggen. Er zijn mensen die na tien minuten circulatiestilstand nog succesvol gereanimeerd worden en nog enige hersenfunctie behielden. In het artikel dat je kunt vinden in de bron, wordt er vanuit gegaan dat na meer dan 15 minuten circulatietoestand het onvermijdelijk zal zijn dat ook hersendood optreedt.

Het antwoord op je vraag zal dan zijn: bij een circulatoire dood, dus een stilstand van hart en circulatie, kan er nog tot ongeveer 15 minuten breinactiviteit zijn. Daarna zal ook het brein sterven.