wanneer kun je weer gaan werken met gekneusde ribben?

Ik werk als woonbegeleider met verstandelijk gehandicapten laag niveau met gedragsproblemen en agressie. Daar zijn m'n ribben ook gekneusd twee weken geleden. Ik heb constante pijn ondanks max.dosis Ibuprofen en para-codeine neem Ik alleen 's avonds. Ik ben kortademig wat heel vervelend is. Ik wil wel werken want Ik wil er niet steeds op gefixeerd zijn. Ik moet zowiezo bewegen maar Ik weet t niet. Wanneer ga Ik over mijn grenzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
69.2K

Het beste antwoord

Indien je ribben gekneusd zijn, is het hoofdzakelijk een kwestie van tijd qua genezing. Duurt afhankelijk van de ernst van de kneuzing een week of 4-8.
Werken met gekneusde ribben is mogelijk. Advies is dat je je zelf moet belasten 'met gezond verstand'. Als je merkt dat je lichte activiteiten prima kunt uitvoeren of met lichte provocatie van klachten, is dat prima. Er kan niets kapot mits je geen gekke dingen doet.
Aan af en toe een pijnscheut ontkom je niet, omdat je bij strekken van je rug je ribben spreidt, hetgeen klachten geeft. Doe dit wat zo nu en dan, want komt zowel de mobiliteit van je ribben als ook je longinhoud te goede.

Sterke!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je nog erge pijn hebt, dan zou ik nog niet gaan werken. Want dan geeft je lichaam het al aan dat dat niet goed is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik dacht dat je bij gekneusde ribben het ongeveer 6 weken rustig aan moet doen, maar helemaal zeker weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even overleggen met je (bedrijfs)arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zoveel medicijnen nog niet gaan werken.
Probeer eerst wat te bewegen door voorzichtig te wandelen en dan kijken hoe lang je dat al kunt. Ga pas werken als je zo goed als geen pijnstillers meer nodig hebt en doe dat dan nog in overleg met een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad af te gaan werken op plaatsen met risico dat je ribben nog een keer geraakt worden. Licht werk kan wel.
Wel kan je bewegen, wandelen, fietsen evt.

Ik heb zelf na gekneusde ribben (door een val) 1 dag niet gewerkt, maar met een bureau baan kan dat.
Zonder pijnstillers kon ik na een week of 3, maar zeker nog geen dingen doen waarbij er belasting op de borstkas kwam.
Echter, pas 5 maanden later was de pijn bij aanraking helemaal weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dat toch alleen in overleg met de arts van de arbodienst doen. Niet uit jezelf gaan werken, want als je dan weer terugvalt in de klachten, ben je niet verzekerd.
Zoek een ander klusje in huis, of ga eens boodschappen voor iemand doen o.id. en blijf in gesprek met de arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gaat beginnen, moet je zowieso op therapeutische basis beginnen, voor een paar uurtjes. Dan kun je ook zonder schuldgevoel stoppen wanneer het niet gaat.
Misschien kun je wat papierwerk doen, zorgplannen bijwerken of iets dergelijks.
Maar met de bewoners zou ik nog niet teveel werken als je nog zoveel pijn hebt. je moet toch adequaat kunnen reageren bij een escalatie.