Welk zintuig is het belangrijkst van het mens

Oog, huid, neus, oor, stem toch? En welk het belangrijkst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien is het handig dat je eerst opzoekt welke zintuigen er zijn. En trouwens moet je niet slapen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk zintuig is het belangrijkste voor de mens: Zicht
Reuk
Smaak
Tast
Gehoor Wat jij noemt zijn organen, stem is natuurlijk geen zintuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) Vraagteken
2) 'voor de mens'
3) Zien, ruiken, voelen, horen en proeven

:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ezelsbruggetje voor zintuigen, leid 'tuigen' af van zin en voeg dat toe aan 'ge'. Getuigen, en hoe kun je dit? Juistem! Getuigen van wat je ziet, hoort, proeft, voelt en ruikt. Of is dit weer te vergezocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lavender, vind je het prettig om mensen te corrigeren of is het moeilijk te verkroppen dat niet iedereen zo'n talenwonder is en daardoor een mikpunt zijn van de taalpuristen? ff een vraagje tussendoor:
is de naam van het paarse plantje in het ABN Lavendel of Lavender?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha geniaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie nu pas dat er in de bovenstaande tekst ook taalfouten staan maar vind het niet fijn als iemand mij verbeterd op een betweterige manier. hier wat meer uitleg, en voor de liefhebber OOK weer tekst met fouten erin: ik weet het van mezelf dus dat scheelt enorm! http://www.goeievraag.nl/vraag/erger-dood-taalfouten-zorgen-mensen.181719 mensen die niet uitblinken in het schrijven zijn niet per definitie dom, niet als zodanig betuttelend benaderd te worden (dat zijn weer dingen waar ik heel slecht tegen kan)
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc,, je bent inderdaad geniaal....grandioos!!! Dikke + voor jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#bloos!!!!# dank je wel voor het plusje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meest frappante dat de meeste mensen het zien als een persoonlijke keuze vraag, terwijl het toch veel logischer is om hem te zien als een logische vraag. Als je een persoonlijke keuze antwoord geeft zie je de vraag als een inventariserende vraag en zou dan dus verwijderd moeten worden. Als je belangrijk gewoon ziet als belangrijkst om te overleven wordt het een vraag die je gewoon kan beargumenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij nou een zintuig moest kiezen wat zou jij doen? Ik vind dat ik niet zonder voelen zien en horen kan

Antwoorden (19)

Horen, zien, voelen, ruiken en proeven zijn de 5 zintuigen.

Elk zintuig is belangrijk, en kan je eigenlijk niet zonder. Sommige mensen zullen meer waarde hechten aan het kunnen zien, en anderen weer aan het kunnen horen.

Zelf vind ik voelen het belangrijkst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat alle zintuigen in gelijke mate belangrijk zijn,
maar als je een zintuig mist, zal dat zintuig lange tijd de belangrijkste lijken te zijn.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Me dunkt dat je met het missen van de reukzin toch stukken minder moeite zal hebben dan met het compleet verliezen van zicht of gehoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook Tomaat. Maar als het je overkomt is het behoorlijk vervelend. Ik heb op dit moment een oor ontsteking waardoor een oor al een paar dagen dicht zit. Nou hoor ik dus nog wel maar een stuk slechter, dat is al vermoeiend moet je nagaan...
Kristal
12 jaar geleden
Ja Tomaat, dat is wel zo, maar voor degene die een zintuig mist kost het toch tijd ermee om te leren gaan. Welk zintuig dan ook. Vandaar dat ik zeg dat dát zintuig lange tijd het belangrijkste LIJKT te zijn. Omdat je er dan zelf mee zit. Zoals ook voor degene die niets meer proeft en ruikt (mijn oma en moeder) is dat toch een handicap die veel (proef-)plezier weghaalt. Iets kan nog zo lekker zijn maar voor diegene is het totaal zonder smaak. Daarbij kan het ook gevaarlijk zijn. Vanwege het niet kunnen ruiken van gas en andere belangrijke geuren. Platje, dat bedoel ik precies: voor jou is nu het horen grotendeels weggevallen, dus ligt daar nu de nadruk op. Jij denkt er nu niet aan dat blind zijn misschien nog erger zou zijn, maar bent je zeer bewust van je gehoor, omdat je er nu mee zit, het ervaart wat de nadelen zijn van slecht horen (om het niet over de pijn te hebben...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben denk ik liever doof, dan dat ik niet meer kan proeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet Ytje, daar denken mensen met gehoorproblemen weer heel anders over....mensen die nooit aan gesprekken deel kunnen nemen, mensen die geen muziek kunnen horen, mensen die alleen in stilte leven, zo ook met mensen die nooit zullen weten hoe jij eruit ziet ook, mensen die nooit zullen weten hoe ze er zelf uitzien....lijkt me minder prettig dan nooit zullen weten hoe Griesmeel of koffie proeft....dat laatste zal ik nooit of te nimmer missen (als kiespijn, dat wel). :-)
Kristal
12 jaar geleden
Zo zie je maar, dat het voor iedereen weer anders is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) inderdaad....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke functie heeft smaak in deze maatschappij? Bijna al het voedsel halen we uit winkels, op melk staat een houdbaarheidsdatum. De kans dat je doodgaat of geen baan krijgt vanwege het niet hebben van reukzin is bijzonder klein. Bij blindheid zal je je gelijk moeten gaan richten op hulpmiddelen, stok/hond/brailleschrift bij doofheid zal je een aantal belangrijke geluidssignalen missen en de kans op een baan als (ik zeg maar wat) manager is zo goed als uitgesloten. Zou iemand een nadeel in die orde van grootte kunnen geven als je je reukzin mist? Alleen als kok zal je geen carrière kunnen maken. Verder zal iemand niet eens merken dat je geen reukzin/smaak hebt. Waar jullie het over hebben is persoonlijke keuze/ongemak, ik heb het over wat er echt toe doet, dan is reukzin/smaak toch echt de eerste die je kan laten vallen.
Kristal
12 jaar geleden
MrTomaat, ik vermoed dat ik dat ook zou doen, maar zoals je ziet, Ytje dus niet. Voor iedereen kan de belangrijkheid van een zintuig dus verschillen, het heeft niet alleen met logisch beredeneren te maken blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf gewoon mijn mening ervan, niet wat belangrijk is, anders had ik wel een antwoord gegeven haha
Kristal
12 jaar geleden
Ytje, ik bedoelde juist dat het door jouw reactie duidelijk werd dat het voor iedereen persoonlijk anders kan zijn. MrTomaat beredeneert weliswaar heel goed waarom het ene zintuig belangrijker kan zijn dan het andere maar ik wilde dus juist benadrukken dat het niet altijd logisch te beredeneren IS, omdat het zo persoonlijk is welk zintuig voor iemand het belangrijkste is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh daar ben ik het mee eens hoor! Was geen aanval of zo haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben van de ene op de andere dag blind geworden, ik heb veel moeten inleveren, bijv. mijn werk en mijn auto, dus vrijheid, maar erg?, ach, ik heb er ook veel voor terug gekregen, ik heb geleerd mijn andere zintuigen, vooral gehoor en gevoel veel beter te gebruiken, ook mijn geheugen is enorm verbeterd, ik ben rustiger geworden, een tevreden mens.
Iets moeten missen is niet erg, genieten van wat je wel kunt en hebt dat is een kunst, met zelfmedelijden los je niets op...
Kristal
12 jaar geleden
Wow Crea, wat ingrijpend!
En wat vind ik het bijzonder dat je er zo wijs mee om kan gaan. Dat je er vrede mee hebt.
Je hebt waarschijnlijk een braille-toetsenbord dan?
Maar hoe werkt het met bijvoorbeeld dit teruglezen als ik je dat mag vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een spraakprogramma en brailleregel, verder is mijn laptop velkomen normaal, ik luister naar wat er staat en lees met mijn vingers mee.
De vragen waar ik op heb gereageerd zoek ik later nog eens op en deze worden mij dus voorgelezen.
Kristal
12 jaar geleden
Geweldig!
Als ik dit dan van je lees Crea, vind ik de techniek een zegen!
Frimu2
12 jaar geleden
@ crea Als u uw gemis achteraf nog met een ander zintuig zou kunnen ruilen......Zou u dat dan toch doen?
Kristal
12 jaar geleden
Oh, dat is een bijzondere vraag Frimu... Crea, is dit een moeilijk te beantwoorden vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ruilen niet, ik ben gelukkig zoals ik ben, ik heb hier veel van geleerd en leer iedere dag bij, voel me niet gehandicapt, kan alles zelf en doe dat dan ook.
Het is wel zo, dat ik hoop dat het hierbij blijft, dat mijn gehoor, gevoel en reukvermogen in tact blijven, maar niemand krijgt meer dan die aankan, denk ik maar...
Kristal
12 jaar geleden
And so it is! :-) Ik weet niet of jouw spraakprogramma ook engels herkent en smileys. Dus in het nederlands: Zo is het! Ik glimlach naar je.
Met respect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, engels spreekt ie niet, ik hoorde ant so it is, gelukkig kan ik het letter voor letter nalezen met spraak en braille en had ik zo ook de smiley herkent, want leestekens worden ook niet verteld
Kristal
12 jaar geleden
Goed om te weten Crea.
Bovenstaand antwoord is idd wel goed. Al vind ik zien het belangrijkste omdat je met dit zintuig nog het beste in staat ben om informatie op te slaan en te leren. met zien kan je nog steeds het gespokene lezen. Met doofheid kan je het zicht niet horen.

Toegevoegd na 7 minuten:
doofheid moet gehoor zijn.

Dus met alleen gehoor kan je nog steeds geen goed beeld krijgen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om hoe iets eruit ziet, maar hoe jij iets beleeft, dat is het beeld wat je van iets hebt, hoeft dus niets met je ogen te maken te hebben.
Frimu2
12 jaar geleden
Een zwart beeld beleven lijkt me alleen niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blinden mensen kunnen ook dromen waarvan zij een beeld krijgen.
Frimu2
12 jaar geleden
Ja dromen over dat een bloem lekker ruikt eten lekker smaakt en muziek leuk is om te horen kan natuurlijk ook. Maar in werkelijkheid ervaar je de waarheid daarmee niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft ook zijn voordelen, als je sommige dingen niet ziet, buiten dat kun je met voelen een heel goed beeld krijgen hoe iets eruit zal zien, ik bepaal zelf wat ik wel en niet in huis wil, wat ik wel en niet aantrek, dus zien is betrekkelijk.
De 5 zintuigen zijn: ruiken, voelen, zien, proeven en horen.

Welke het belangrijkste is hang af van de persoon en zijn werk.
Je kan niet zeggen welke in het algemeen het belangrijkste is.
Je kan hooguit aangeven welke het minst handig is om te missen.

Proeven en ruiken zijn de minst belangrijke omdat je zonder dit nog heel veel kunt doen. Een kok zal het hier niet mee eens zijn.

Horen is erg lastig maar met studie kun je gebarentaal leren en je toch nog behelpen. Een musicus zal het hier niet mee eens zijn. Evenals mensen die verslaafd zijn aan muziek luisteren.

Zien is natuurlijk erg lastig en je zal altijd van hulp afhankelijk zijn. Je wordt heel beperkt in beweging en activiteiten.

Voelen kan men onderverdelen in drie aparte zintuigen, alle drie voornamelijk gelegen in de huid. Dit zijn tastzin (aanraking/druk), thermoceptie (warmte en kou) en nociceptie (pijn). Dit geeft een hele grote beperking maar met hulpmiddelenen (bescherming) kan je nog steeds erg veel doen.

persoonlijk zou ik het minst graag mijn zicht verliezen en vind ik zien het belangrijkste zintuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oog, oor, huid, reuk, smaak. Dat zijn ze. Een combinatie van gebruik verbind je met de buitenwereld en het is bij iedereen verschillend waar het meeste waarde aan gehecht wordt. Mensen komen er vaak achter als een van die zintuigen wegvallen.Ik zou mijn ogen erg missen omdat ik nu weet wat ik zie en als ik blind wordt moet iik het missen. Daarna komt voor mij het oor, smaak, reuk en huid in die volgorde. Ik kan er niet over oorddelen omdat ik alles nog bezit. Een blinde die altijd vanaf geboorte blind is weet niet wat beelden zijn en is sterk afhankelijk van zijn zintuigen die hij nog heeft en die vaak extra door ontwikkelt zijn. Boeiende vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de 5 zintuigen die een mens heeft is de tastzin of het voelen het belangrijkst.
De huid is het grootste orgaan van je lichaam. In de huid zitten miljoenen zenuwcellen, op de ene plaats meer dan een andere.
Gevoel wordt doorgegeven via zenuwen naar je hersenen en kunnen ons eventueel waarschuwen voor wat gevaar oplevert. Wanneer je een hete pan aanpakt, trek je je snel terug zodat je zo min mogelijk schade oploopt aan je huid.

Lepra is en ziekte die de huid aantast en voor vergroeiingen en misvormingen kan zorgen. Door aantasting van zenuwen in de huid voelen dan sommige delen verdooft aan. Een Lepra patiënt voelt dan geen kou, warmte of pijn meer op deze plaats waardoor je wel gevaar kunt lopen. Doordat de zenuwen niet doorgeven dat je je bijvoorbeeld hebt gesneden kan deze wond gaan zweren en van kwaad tot erger worden. Zo ook met branden aan een hete pan, bevriezing en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afgezien van het feit dat niet elke persoon zintuigen hetzelfde definieert denk ik dat de combinatie van zintuigen erg belangrijk is om optimaal bewust te zijn van jezelf en de wereld om je heen.

per persoon zal het verschillen ( er zijn mensen die niet kunnen zien, geen pijn kunnen voelen, niet kunnen ruiken en proeven bv maar hier mee hebben leren leven)

ik zou het vreselijk vinden als ik mijn zicht kwijt zou raken en mijn kinderen, de plantjes op het balkon, de storm in het park, de vogels aan de vetbollen en bij elke persoon/dier de nonverbale communicatie niet meer zou kunnen waarnemen.

het missen van een zintuig kan levensgevaarlijk zijn.
voel je geen pijn kan je belangrijke signalen van je lichaam niet waarnemen, kan je niet zien dan kan je verongelukken. zonder proprioceptie ben je ook beroerd af b.v. (geen controle over je spieren, evenwichtsproblemen, ongecontroleerde bewegingen etc)

kortom, een mens heeft alles nodig, al kan met met een proces van acceptatie, aanvaarding en aanpassingen ook leven zonder een zintuig maar zal het ten alle tijden nadelige gevolgen hebben.

als ik zou moeten kiezen wat er af zou vallen zou ik kiezen voor reuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al kan met een proces van acceptatie, aanvaarding en aanpassingen ook leven zonder een zintuig bijzonder aangenaam zijn. Je begrijpt het wel +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@crea: het is ongelooflijk hoe moedig jij hiermee omgaat. Maar niet iedereen zal het op die manier aankunnen, én zal ook niet dezelfde mogelijkheden hebben, in verband met laptop enz.
Ieder zintuig is belangrijk, maar zoals eucalypje schrijft, zou ik het ook vreselijk vinden als ik mijn zicht zou verliezen.
+1 eucje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sluit me aan bij de tekst van Siska, echt enorm moedig en sterk om er op de manier mee om te gaan en zo positief in het leven te staan. ik denk dat iedereen het erg vind om welk zintuig dan ook te moeten missen, maar men kan leren hier mee om te gaan. denk dat het ook een proces is van accepteren, aanvaarden, hulpmiddelen, en toepassen van geleerde handigheden waar iemand die kan zien niet bij stil staat omdat we simpelweg afhankelijk zijn van onze zintuigen. het leven kan aangenaam zijn, maar denk dat het een enorm zwaar en waarschijnlijk ook lang proces is om er zo tegenaan te kunnen kijken zonder dat men zich aan de zijlijn voelt staan van het leven. vind het een ware levenskunst om zover te komen en te blijven genieten van het leven! jullie hebben beiden enorme ingrijpende dingen meegemaakt en ondanks dat redden jullie het, dus wil gewoon even zeggen dat ik jullie kanjes vindt. :) bedankt voor de plusjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig weet ik wel hoe mijn kinderen eruit zien, ik mag ze altijd aanraken en leuke foto's laten ze voor mij in reliëf afdrukken, dus ik blijf aardig bij.
horen, zien, voelen, ruiken en proeven zijn de 5 zintuigen die de mens heeft.
bij ieder is het verschillend wat het belangrijkst is.

de een zou het verschrikkelijk vinden te leven zonder te kunnen ruiken, dan mis je namelijk niet alleen de geur van bloemen en regen, maar ook de geur en smaak van eten waarvan je geniet.
weer een ander (zoals ik en ik denk de meeste mensen) kan niet zonder zijn ogen. hij zal nooit meer iets van de wereld kunnen zien, geen landschap, geen ondergaande zon, geen zee.
weer iemand anders zou het verschrikkelijk vinden om niet te kunnen horen, geen muziek, geen muziek die je s'ochtends help opstaan, blij kan maken, verdrietig. nooit meer zal hij iemand horen...

het is voor ieder anders, maar alles is verschrikkelijk. en eigelijk hoop ik, dat ik, dat iedereen, nooit zo'n keus hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is eigenlijk nog een zesde zintuig en die is wel de meest belangrijke. Het evenwichtsorgaan.
Als je een van gevoel, reuk, zicht, smaak, gehoor verliest zou je nog gemakkelijk door kunnen leven. Maar als je een beschadigt evenwichtsorgaan wordt het een stuk moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite zijn alle zintuigen belangrijk anders hadden we ze niet, alles wat je lichaam heeft (zelfs je neusharen) heeft een functie die je belemmert als je ze niet hebt.

De ene persoon hecht alleen meer waarde aan het ene zintuig en de andere aan een ander, je komt pas te weten hoe belangrijk een zintuig is als je het moet missen.

Iemand die blind geboren is zal nooit weten hoe iemand er uit ziet, ook niet hoe die er zelf uit ziet of hoe de wereld er uberhaupt uitziet, die gebruikt andere zintuigen zoals het gehoor en het gevoel weer des te meer, die hecht daar dus bijzonder veel waarde aan.

Iemand die doof is heeft dat met zijn zicht, die kan dat absoluut weer niet missen.

Zelfs een reukorgaan kan belangrijk zijn, stel je voor dat je een gaslucht niet zou ruiken.

In feite wil niemand iets missen en aangezien alles een belangrijke functie heeft zal je het ene meer moeten gebruiken als het andere uitvalt, maar geen een orgaan is belangrijker dan de andere....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zyn allemaal belangrijk als er een niet werkt werkt de rest ook niet dus horen dan kun je niet praten zien kan je nii lezen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kost wat meer moeite, maar doven kunnen over het algemeen wel praten, blinden kunnen lezen met hun vingers. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En iemand die niet kan praten kan wel ruiken, ik denk dat de antwoorder hier een glaasje teveel op heeft....
Tastzin.
Er zijn mensen die dit zintuig niet hebben en die voelen geen pijn. Wanneer zij bijvoorbeeld doodbloeden hebben ze dat niet door en dat is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dat pas weet als je echt een zintuig moet missen. Mijn oom was van jongsaf aan blind. Het enige wat hij zich kon herinneren was hoe mooi een roos er uit zag! Toch zei hij: voor wie God een deur sluit, maakt hij een raam open, en hij bedoelde daarmee dat zijn gehoor b.v. veel beter was geworden. Hij kon al horen dat wij stiekum het licht aan deden als we op de slaapkamer waren, en we werden geacht inderdaad te gaan slapen. Hij heeft zich altijd heel goed kunnen redden, een sigarettenwinkel gerund, en 4 kinderen groot gebracht. Dus ik denk dat je niet kunt zeggen wat het belangrijkst zintuig is. Misschien heeft iemand anders een voorbeeld van iemand die doof is, en die zegt: als ik blind zou zijn geweest, zou ik het niet gered hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dus ik denk dat je niet kunt zeggen wat het belangrijkst zintuig is. " Ik denk het wel. Ik denk dat je tastzin/zenuwcellen nodig zijn om te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je alles zou missen kan je bv onder een voorbij razende vrachtwagen lopen ook al kan je tasten... je hebt hier niet zoveel aan in alle gevallen :-) de combinatie heb je nodig om zonder hulpmiddelen en aanpassingen te kunnen overleven. zo kende ik iemand die niet kon zien maar vreselijk goed kon horen en voelen. ik hoorde niets en voelde niets, maar deze persoon voelde aan trillingen dat kinderen boven aan het donderjagen waren, dus het komt vaker voor. net zoals met het vinden van de weg. het richtingsgevoel is sterker ontwikkelt wat voor een ziend iemand niet in die mate van belang is (onbewust het aantal stappen tellen, een andere ondergrond voelen etc) een zintuig kan zich veel sterker ontwikkelen als een ander zintuig het af laat weten, en vind de opmerking van de betreffende oom, de zelfredzaamheid, en de instelling dan ook super! +1
Volgens mij is dat afhankelijk van persoon tot persoon en kan je bijvoorbeeld eens een uur geblinddoekt of een uur met een neusknijper op ervaren hoe het is om zonder zicht of reukzin te zijn, dan heb je éven een idee hoe het is zonder die zintuigen te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk zintuig is natuurlijk belangrijk. Ieder heeft zijn eigen functie, het totaal maakt het mogelijk om goed te presteren in het dagelijks leven. Als je een van de zintuigen mist kan je al een stuk minder dingen doen. Voor ieder mens is dit dus anders, de ene wil echt niet alle geuren missen maar de ander wil alles kunnen zien wat hij of zij wil zien. Maar uit onderzoek bleek toch dat de meeste mensen kiezen voor zien, zij vinden dit het belangrijkste zintuig. Ze onderbouwden dit door te zeggen dat ze niet dingen wouden missen. Zoals hoe je kind er later uit ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste zintuig is ongetwijfeld het oog.
Als blinde, zonder training, ben je in feite hulpeloos.

Dan volgt het oor. Volstrekt dove mensen hebben de neiging zich te isoleren.

Het derde zintuig in rangorde is het gevoel. De waarschuwende functie van dit zintuig wordt vaak veronachtzaamd. Je gevoel zegt bij voorbeeld, dat het koud is en dat je daarom een jas aan moet doen; of dat iets gloeiend heet is en dat je daarom moet uitkijken met vastpakken.

Ten slotte volgen neus en tong: de reuk- en smaakzin. Ook bij deze zintuigen is er weer sprake van waarschuwen en communiceren: Ruik ik brand? Is dat ei nog wel goed? Wat ruik jij lekker.

Als een belangrijk zintuig is uitgevallen, zullen de andere de verloren gegane functie zoveel mogelijk proberen op te vangen. Een blinde hoort in het algemeen erg goed, terwijl ook de tastzin buitengewoon sterk ontwikkeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Precies eindelijk iemand die het snapt, belangrijk betekent overleven en mee kunnen komen met de rest van de wereld. Geen smaak, hoe vervelend ook, zal alleen jij merken en dan alleen tijdens het eten. Zoals al eerder aangegeven in een reactie is onze maatschappij makkelijk zonder smaak te doen. De kans dat iemand zonder smaak dood gaat omdat hij niet gewaarschuwd werd voor rot/giftig eten is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks eucje :)
De huid, want we kunnen in feite zonder ogen, neus, oor en een stem.. alleen zonder huid niet, want die beschermd ons tegen bacteriën en wat ze nog meer niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huid is geen zintuig, dat is een orgaan. Je maakt er helemaal een potje van door niet de tastzin maar andere functies die met de huid gerelateerd zijn te beoordelen. Dat je stem overneemt slaat natuurlijk alles. Je moet niet klakkeloos overnemen wat een vrager stelt (deze zelfs met twijfel). Als je kind vraagt waarom is 1+1 3 is ga je dat toch ook niet proberen te beantwoorden maar zeg je toch gewoon dat 1+1 2 is.
Hangt er sterk vanaf wat je bedoelt met "belangrijkst", maar in mijn interpretatie is dat de reuk.
De reuk is evolutionair gezien namelijk het oudste zintuig. Dat kan je nu nog vaststellen, want de reuksignalen gaan rechtstreeks naar de hersenstam (het meest primitieve deel van de hersenen), signalen van andere zintuigen gaan naar de buitenliggende delen van de hersenen. Gevolg daarvan is dat die zintuiglijke waarnemengen kunnen beïnvloed worden door rationele processen. Heel veel reuksignalen daarentegen sturen onbewust ons gedrag: denk bijvoorbeeld maar aan de onderzoeken ivm geur en partnerselectie (gaan van feromonen voor sexuele aantrekking tot onbewuste detectie van genetische defecten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de keuze licht aan jezelf, wat je het liefste niet wil missen.
ik heb bijvoorbeeld dat ik mijn ogen het belangrijkste vind omdat ik zonder ogen echt helemaal gek zou worden .. maar de ander zou misschien wel gek worden als diegene niet kon praten of horen..