Wat gebeurt er als je eerst op een paracetamol kauwt tot het poeder is en hem vervolgens doorslikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26K

Het beste antwoord

Je krijgt hoofdzakelijk een vieze, bittere smaak in je mond.

De bitterheid van de stof wordt nog eens extra benadrukt doordat de poeder over je hele keelgebied wordt uitgesmeerd, terwijl daar de smaak "bitter" juist extra " geproefd wordt.

Wat betreft de snelheid van opname en werking: het maakt nauwelijks of geen verschil of je de pil in zijn geheel doorslikt, dan wel in je mond uiteen laat vallen. Het moment van werken zal dan ook nauwelijks of niet meetbaar zijn en hoogstens enige milliseconden bedragen.

Reden: een in zijn geheel doorgeslikte pil begint onder invloed van het water dat je erbij drinkt al direct uiteen te vallen. Dat gebeurd al in je slokdarm. Wanneer je te weinig water meedrinkt is dat goed merkbaar! Wanneer je met voeldoende water snel doorslikt, merk je dat niet zo goed en het (extra) water spoelt eventueel de paar korreltjes die al in je keelholte oplosten meteen door.

Kortom: Hoe je hem slikt hangt voornamelijk af of je van de bitterheid van de pil houdt of niet. Ga je voor lekker bitter, dan kauw je hem eerst fijn. Zo niet, slik hem dan in zijn geheel. Qua "snelheid" van werking is er niet of nauwelijks verschil.

Zelf ben ik bepaald geen liefhebber van bitter en slik ik de pil in zijn geheel snel en met veel water door! Blèèhhh. Vies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan gebeurt er precies hetzelfde als bij een paracetamol die je heel doorslikt, alleen als je kauwt krijg je daar een hele vieze smaak van in je mond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het werkt hetzelfde alleen krijg je een super vieze smaak in je mond:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal ie sneller werken dan wanneer je 'm zo doorslikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt een droge strot en een hele vieze smaak in je mond, want die dingen zijn erg bitter, maar verder heeft het paracetamolletje gewoon dezelfde werking als wanneer je het in z'n geheel inslikt of oplost in een glaasje water.

Paracetamol is over het algemeen ook niet belastend voor je maag, behalve als je er overgevoelig voor bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat je hem fijnkauwt zal het sneller opgenomen worden in je bloed dan wanneer je hem in zijn geheel doorslikt. Hij zal dus sneller werken. Je kunt hem ook in een glas water uit elkaar laten vallen voor je hem opdrinkt. Ook dan werkt het sneller. Je moet wel sowieso ook een glas water erbij drinken als je hem stuk kauwt en doorslikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren geleden moest je alles fijn maken van pijnstillers die gewoon in de winkel te koop waren. Er werd altijd gezegd dat het gaten in de maag branden en hoe groter het stukje hoe groter het gat in de maag gelukkig is dit achterhaald. Ik slik ze nog steeds in 4 stukken door met flink wat water.Je kan van die apparaatjes kopen om je paracetamol fijn te maken hoef je niet te kauwen.