Kun je thuis ook een hoge darmspoeling uitvoeren?

Als ik informatie opzoek over darmspoelingen kom ik op twee mogelijkheden: Thuis doen met behulp van een klysmaset, of bij een instituut een hoge darmspoeling uitvoeren. Mijn ervaringen met het laatste zijn goed, maar helaas zijn er flinke wachtlijsten voor deze begeleide variant bij een instituut. Ik overweeg nu dus zelf aan de slag te gaan, maar bereik je met een thuisset hetzelfde resultaat? Of reinig je dan maar een deel van je darmen?
Is er verschil, behalve in gemak?

(PS: Ik heb graag antwoord op mijn vraag, meningen over het nut van een darmspoeling en dat ik maar gezond moet eten helpen mij niet verder)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
flyingcrow
13 jaar geleden
Ik zou met zoiets erg voorzichtig zijn.Heb je bepaalde klachten?Misschien is het beter eerst te overleggen met de huisarts.

Het beste antwoord

Een klysmaset is in principe alleen bedoeld voor het legen van het laatste deel van de dikke darm. Het idee van een hoge darmspoeling is het reinigen van de gehele dikke darm.

Met een klysmaset bereik je dus inderdaad een kleiner deel van de darmen.

Mocht je in de verleiding komen om dan maar thuis met grote hoeveelheden water aan de slag te gaan: de reden dat daar geen thuissets voor bestaan, is dat dat niet zonder risico's is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

! maal per jaar wordt bij mijn een colonscopy uitgevoerd, ik moet dan ook helemaal schoon zijn. Ik gebruik hier voor "cleanprep" een middel dat je via de apotheek kunt krijgen, Het is in poeder vorm dat je oplost in 4 liter water.
Het is de bedoeling dat je dan per uur gemiddeld 1 liter drinkt. Bij werkt het zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet wat je doet en zorg dat je je medisch laat begeleiden. Je geeft de rede niet aan waarom je de spoeling in wilt zetten. Heb er ellende van gezien door ondoordacht inzetten van de spoeling. Technisch is het mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat heeft darmspoeling met financien te maken ?