Kan je een hartaanval krijgen door zenuwen?

Binnenkort heb ik voor het eerst een rechtszaak(als slachtoffer). De zitting is pas in juni maar de spanning stijgt nu al in mijn hoofd en denk dat de spanning mij teveel gaat worden. Dit word ongetwijfeld de meest spannende dag van mijn leven en vraag me af of veel spanning negatieve effecten kan hebben. Ik weet al 100% zeker dat op deze dag mijn hartslag supersnel gaat kloppen van de spanning.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Misschien kun je je huisarts vragen (kortdurend) een rustgevend middel voor te schrijven dat je inneemt als de spanning je teveel dreigt te worden.Probeer ook ontspanningsoefeningen te doen en ademhalingsoefeningen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Pieterke: Goed advies!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@dc20, als je bang bent voor het krijgen van een eenmalige paniekaanval, zorg dan vooraf voor voldoende slaap en beweging.
Wees voorzichtig met het vooraf innemen van kalmeringsmiddelen. Deze nemen de oorzaak niet weg.
https://www.thuisarts.nl/angststoornis/ik-gebruik-kalmeringsmiddel

Antwoorden (2)

Bij een hartinfarct (verstopping coronair vat) ook wel hartaanval genoemd is er sprake van een plotseling ernstig tekort aan zuurstof in een gedeelte van de hartspier. Hierdoor sterven de spiercellen in dat deel af.
Als je echter gezonde bloedvaten hebt krijg je niet snel een infarct.
Wat WEL mogelijk is bij grote spanning is het krijgen van hartritmestoornissen. Daar kan je goed beroerd van worden en zelfs onderuit gaan.
Grote spanning is echter tegen te gaan met de juiste medicijnen. Juist als je erg bang bent voor spanningsproblemen is het belangrijk met de HUISARTS te praten. Die kan je zeker een preventief kalmeringsmiddel geven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gebeurt wel vaker tijdens een rechtszaak dat het de slachtoffers op de bezoekerstribune te veel wordt. Bij verdachten komt dat ook voor. Het zweet breekt hen uit, ademhaling gaat versnellen, het hart gaat sneller kloppen. Deze verschijnselen zijn absoluut normaal bij spannende situaties. Het stresshormoon adrenaline wordt aangemaakt en er is dan geen sprake van een gevreesde hartaanval maar van een paniekaanval.
Deze lichamelijke verschijnselen maken de persoon erg bang maar kunnen geen kwaad. De aanval kan een paar minuten duren. Door de paniek kunnen de lichamelijke klachten erger worden, het geheel belandt in een vicieuze cirkel waardoor de aanval langer dan een paar minuten kan gaan duren.
Nogmaals ter geruststelling, paniekaanvallen bij slachtoffers en verdachten komen tijdens rechtszaken, ook bij de enkelvoudige strafzaken voor de politierechter, regelmatig voor. Geen reden voor extra paniek voor het verkrijgen van een hartaanval. Een behandeling vooraf wegens het vermoeden van het verkrijgen van een enkele paniekaanval is niet nodig. De lichamelijke klachten verdwijnen vanzelf en kunnen geen kwaad. Het aanbieden van een glaasje water door de bode kan al voldoende zijn om de aanval te stoppen.
Als slachtoffer hoef je niet aanwezig te zijn tijdens de rechtszaak. Als je, ondanks de angst dat je een paniekaanval krijgt, toch aanwezig wil zijn bij de rechtszaak (mag, gelet op de huidige Corona maatregelen), kun je je laten begeleiden door iemand van slachtofferhulp, een familielid of vertrouwd persoon. Als je spreekrecht hebt, afhankelijk van de ernst van de rechtszaak, heb je al een brief ontvangen van het Openbaar Ministerie.
Bij alle rechtbanken en gerechtshoven in Nederland zijn voorzieningen voor slachtoffers die een rechtszaak willen bijwonen. Meld je direct bij binnenkomst bij het Slachtofferloket. Hier kun je gelijk aangeven of je voor, tijdens of na de zitting begeleiding wil.
Let wel: alles onder voorbehoud hoe de Corona-situatie is op het moment dat de rechtszaak is gepland.
(mag, gelet op de huidige Corona maatregelen) moet zijn: (als het mag, gelet enz enz )
Toegevoegd op 23 april 2020 13:14: tekst