Ibuprofen genezend of remmend?

Ik heb afgelopen donderdag een zenuw ontsteking in mijn verstandskies gehad (afgebrokkeld), toen ben ik begonnen met ibuprofen en sinds gister is de pijn niet meer storend en kan ik goed functioneren.

Nu de hamvraag waar ik nergens een antwoord kan vinden, is ibuprofen nu genezend tegen ontstekingen of is het enkel remmend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (3)

Ibuprofen is een ontstekingsremmende pijnstiller. Dit soort pijnstillers wordt ook wel NSAID genoemd. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.
fremar
9 jaar geleden
Ibuprofen remt de ontsteking en ONDERDRUKT de pijnprikkels.

Ontstekingsremmend houdt in:
De ontsteking wordt dus door het lichaam zelf aangepakt, maar wordt minder heftig. Dit versnelt de genezing en voorkomt pijn.

Pijn onderdrukkend houdt in:
Het feit dat jij de pijn minder voelt heeft technisch gesproken niets met het ontstaan van de pijn te maken. De signalen kommen alleen niet meer zo goed door.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat is de ibuprofen dan ook grotendeels, maar omdat het óók de ontsteking remt is de wond zelf ook wat rustiger en daardoor minder pijnlijk. Daarnaast ben je tijdens je slaap sowieso ook rustiger en ontspannen dan overdag. Dat helpt ook.
Ik denk dat het vooral pijnstillend is, maar dat het niet perse de genezing bespoedigt. Je lichaam heeft bepaalde mechanismen om ziekteverwekkers op te ruimen en die zijn onder andere ontsteking, koorts en pijn. Wanneer je ontsteking gaat onderdrukken met een middel, rem je dus de lichaamseigen processen die bedoeld zijn om een wonde te genezen en ziekteverwekkers te lijf te gaan: je vertraagt dus de genezing, hoewel je er wel minder last van hebt. Je kunt beter je normale taken weer oppakken. De pijn heeft ook een functie: die zorgt ervoor dat je rust neemt en het gewonde gebied met rust laat.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is dus een beetje een afweging, zoals eerder al gezegd werd: als je niet kan slapen van de pijn is het uiteraard beter om wel een middel te nemen, want niets is zo goed voor het immuunsysteem als slaap.

Maar als de pijn zoveel verminderd is dat je er niet veel last meer van hebt, zou ik zeggen: laat je lichaam doen waar hij goed in is.