Hoe kun je voorkomen dat je veel afvalt door ritalin?

Vandaag heb ik voor het eerst ritalin geslikt. En omdat ik wat bijwerkingen heb ben ik even gaan googelen. (voel me suf, raar in mijn hoofd, misselijk) Ik kwam tegen dat je er veel van kan afvallen. Ik wist al dat je eetlust verminderd werd maar dat je ook echt véél afvalt wist ik niet. Ik ben zelf niet heel zwaar, weeg ongeveer 54kilo en ben 1.64, 19jaar. Het lijkt me niet echt goed om veel af te vallen, eigenlijk ben ik blij met mijn lichaam en wil ik het zo houden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik moet de pilletjes 3x per dag pakken, om 8, 12 en 4. Is het dan verstandig te eten nét voor je de volgende pakt?
Nu ik er zo over nadenk, raar dat ik hier niet echt over ingelicht ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Voor of na het eten slikken maakt weinig uit voor dit soort bijwerkingen, omdat je als het goed is de pillen zó inneemt, dat de werking over de dag stabiel blijft.

Wat jij moet doen, is je gewicht in de gaten houden. Gewoon elke week, of elke twee weken wegen. En als je het idee hebt dat je afvalt, aan de bel trekken bij je arts. Lang niet iedereen die ritalin gebruikt, heeft last van deze bijwerking. En als je al weet dat je eventueel minder eetlust kunt krijgen (waar ook weer lang niet iedereen last van krijgt..) dan kun er extra op letten dat je niet minder gaat eten dat je al doet. Meer kun je niet doen, en net als elke bijwerking hoef je hier echt geen last van te krijgen: de kans dat je er géén last van krijgt, is zelfs groter dan dat je er wél last van krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met je gewicht is trouwens niet mis hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wordt heel hyper van ritalin,En krijg vlekken voor mijn ogen,ook bij langer gebruik,Ben dus gesopt met ritalin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is heel vervelend, dan was het waarschijnlijk voor jou niet het juiste middel. Lastig, zeker omdat er niet heel veel middelen zijn die eenzelfde werking hebben. Maar wat bedoel je precies met je reactie in relatie tot mijn antwoord?
In de meeste gevallen zijn deze bijwerkingen tijdelijk. Je lichaam moet eventjes wennen en daarna wordt je weer gewoon stabiel. dat je eetlust verminderd klopt inderdaad als je gewoon normaal eet dus de drie hoofdmaaltijden en twee gezonde tussendoortjes komt alles weer gewoon Goed en gebeuren er geen gekke dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is om een afspraak te maken met een dietist. Gebruik zelf medicijnen waar mijn stofwisseling door veranderd is en een dietist geeft een juiste schema met soorten voeding die je moet nuttigen om een goed gewicht te houden.