Kan oxazepam weer werken als je het een half jaar niet hebt geslikt?

Afgelopen zomer heb ik zowel lichamelijk als geestelijk last gehad van angst. Ik heb daarvoor oxazepam geslikt. De eerste keren werkte het goed, maar na paar keer slikken werkte het niet meer. Zelfs 5 tabletten deed niks meer, wat ik al wist natuurlijk.

Nou heb ik sinds augustus geen oxazepam meer ingenomen. Nu slik ik 1 SSRI, 1 TCA en 1 Antipsychotica.

Toch ben ik de laatste weken weer wat depressief/angstig door sociale factoren. Kan ik nu oxazepam slikken en werkt het dan ook weer als eerst?

9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, Oxazepam kan na een halfjaar weer heel goed werken. In tegenstelling tot hetgeen in één van de antwoorden staat kan het, naar mijn mening althans, weer net zo sterk werken als de eerste keer dat je het ging gebruiken.

Het beste antwoord

Benzodiazepines zoals oxazepam geven vrij snel gewenning. Dezelfde dosis werkt dan minder goed als voorheen, waardoor mensen vaak genoodzaakt zijn een hogere dosis te slikken. De beste manier om ervoor te zorgen dat deze middelen blijven werken, is door ze zogenaamd intermitterend te gebruiken. Dat wil zeggen niet dagelijks, maar hooguit twee dagen per week. Op die manier treedt geen lichamelijke en geestelijke gewenning op.
Aangezien je de oxazepam nu al een paar maanden niet hebt ingenomen, verwacht ik dat het middel goed zal werken wanneer je het opnieuw gaat gebruiken in 'noodsituaties'. Voor je reguliere angst zouden het SSRI en TCA goed moeten werken. Is dat niet het geval, overleg dan met je arts over de mogelijkheden om aan deze middelen te sleutelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een medicijn werkt nooit meer zo sterk als de eerste keer, vreemd genoeg. Dit is raar maar waar. Gewoonlijk wordt de dosis daarna verhoogd door de arts, maar dit moet je samen met een arts bespreken.

Weet niet hoe je bent gestopt met oxazepam, dat vertel je niet, maar of je nu "gewoon" gestopt bent of in overleg met de arts, ook als je weer wel gaat slikken dien je dit samen met een arts te bespreken / overleggen [opbouwen en afbouwen mag je niet op eigen houtje doen, dat is niet verstandig].

Antwoord
De arts kan je vertellen met welke dosis je de werking weer kunt opbouwen, doe het niet alleen, niet verstandig.

Succes!

Toegevoegd na 13 minuten:
Ja, oxazepam kan weer werken als je het een half jaar niet hebt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik dagelijks voor het slapen gaan 15 mg diazepam. Anderhalf jaar terug gebruikte ik het voor precies hetzelfde. Ik gebruikte het toen al bijna een jaar en het werkte dus niet meer optimaal. Heb toen in overleg met mijn psychiater besloten om het voor een half jaar tot drie kwart jaar te stoppen, zodat de werkzame stof van Diazepam uit mijn lichaam kon verdwijnen. Hij heeft toen nadrukkelijk gezegd, dat ik dan dus na een half jaar á drie kwartjaar dan weer met een schone lei kon beginnen met de diazepam, omdat de stof dan niet meer in mijn lichaam zou zitten. Ik ben toen na iets meer dan een half jaar weer begonnen met de 15 mg diazepam en ik merkte gelijk dat het zijn werk weer deed als toen ik er net mee was begonnen de eerste keer.

Mijn psychiater zegt dat de werkzame stof na een halfjaar wel weer uit het bloed is en je dan eventueel hetzelfde medicijn wat je een halfjaar daarvoor hebt gebruikt, dus na een halfjaar weer zou kunnen proberen.