Hoeveel sterker zijn morfine retard tabletten dan tramadol?

Puur uit nieuwsgierigheid wat het verschil is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

retard betekend vertraagde afgifte.
de afgifte van de werkzame staf is dus over een x aantal uur.
de uiteindelijke dosis is hetzelfde.

maar als je gewone morfine hebt knalt het er direct volledig in.
met "retard" werkt het dus zeg over 8 uur of de hele dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het pijnstillende effect van tramadol is zéker niet hetzelfde als dat van morfine. Zoals hierboven al aangehaald, is morfine ongeveer 3 tot 7 maal sterker. Bovendien heeft tramadol een plafondeffect, waarbij hoger doseren geen betere pijnstilling oplevert. De maximumdosering van tramadol is 400 mg per etmaal, terwijl morfine geen maximale dosis heeft. Dat zijn toch belangrijke verschillen. Je opmerking over retard versus reguliere toediening klopt ook niet helemaal: allereerst is morfine bij mijn weten niet eens leverbaar als gewone tablet, in Nederland in elk geval niet. Tabletten zijn dus altijd met vertraagde afgifte. Voor snellere werkzaamheid heb je wél de zetpillen, injecties of drank, die praktisch eigenlijk alleen bruikbaar zijn bij doorbraakpijn of bij acute pijn. Van de zetpillen of de drank houdt de werking ongeveer vier uur aan. En 100 mg als zetpil werkt dus écht sterker dan wanneer je 100 mg neemt als retard-tablet. Het is dan wel zo dat in beide middelen 100 mg zit, maar juist doordat bij een retard-tablet het middel vertraagd wordt afgegeven, blijft de bloedspiegel van het middel beduidend lager dan wanneer je dezelfde dosering neemt als zetpil of als drank. Daarbij moet je bedenken dat áls iemand voor langdurige pijn zetpillen of drank zou gebruiken, bij een werkzaamheidsduur van ongeveer 4 uur, er zes maal per dag gedoseerd zou moeten worden, terwijl bij retard-tabletten dit veelal twee maal is. En 600 ((6x100)mg morfine totaal per dag is echt veel meer dan 200 (2x100) mg. Dus de inhoud van het middel kan wel hetzelfde zijn, maar door de toedieningswijze is de uitwerking totaal verschillend. Net zoals je morfine transdermaal ('morfinepleister') of via injectie niet zomaar één op één kunt vertalen naar de orale variant, kan dat ook niet bij retard- versus reguliere afgifte tabletten.

Andere antwoorden (1)

De individuele reactie verschil altijd per persoon, maar globaal staat 100 mg tramadol gelijk aan ongeveer 15-30 mg morfine (zie bron). Met retard-tabletten kun je meestal het beste omrekenen naar de dosering per 24 uur. Dus de maximale dosering van tramadol per 24 uur (ongeacht of dat nu retard of direct afgifte tabletten zijn) is 400 mg, en dat staat gelijk aan 60-120 mg morfine PER ETMAAL, dus als je morfine retard tweemaal daags gebruikt (dat is het meest gebruikelijk, maar soms wordt 3 maal daags gebruikt als iemand tussen de doseringen door meer pijn krijgt) dan zou je het hebben over 30 tot 60 mg morfine PER KEER wat gelijkstaat aan de maximale DAGdosering van tramadol.