Ik vraag me af of de orthodontist/tandarts na elke klant de materialen weer steriel maakt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ze maken standaard alles schoon hoor
Z512099
4 jaar geleden
Je mag het hopen...

Antwoorden (2)

Ja hij gebruikt bij elke klant schoonmateriaal.
Toegevoegd op 16 maart 2020 09:37: bron
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hoe weet je dat als ik vragen mag?
ronron1212
4 jaar geleden
Van mijn tandarts
Ritsuka
4 jaar geleden
Mijn moeder heeft bij een ortho gewerkt, ze was heel veel aan het autoclaveren om alles weer steriel te maken.
Er is een groot verschil tussen SCHOON en STERIEL. Juist ook in de mondhygiëne is het belangrijk om steriel te werken. Alleen steriel betekent, dat er geen overdracht van bacteriën kan plaats vinden . De tandartsen en orthodontisten gebruiken daarom steeds nieuw-steriele of gedesinfecteerde instrumenten. De desinfectie- en sterilisatiemethoden voor instrumenten zijn wel aangepast voor een snelle reiniging, desinfectie of sterilisatie.
Voor reiniging wordt vaak ultrasone trilbaden gebruikt, voor desinfectie ontsmettingsvloeistoffen als 70% alcohol, chloorhexidine, isopropanol e.d.. Steriliseren gebeurt altijd bij hoge temperatuur en druk in een z.g. autoclaaf (het idee van een hogedrukpan).