Wat is hoestschaamte?

Ik hoorde gisteren iets over hoestschaamte, wat betekent dit? Mag je nu nergens in het openbaar hoesten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Hoestschaamte is de schaamte die je voelt als je moet hoesten. Eén hoest of nies kan al angstige blikken van mensen om je heen opleveren, want stel je voor: het coronavirus slaat toe.
Niezen of hoesten kun je niet tegengaan, dus in principe zou je je daar niet voor hoeven schamen. Als je goede hoesthygiëne toepast, dus in de elleboog hoesten en ongeveer een meter afstand houden, hoef je je niet echt zorgen te maken.
.
Humor
Viroloog Eric Stammelhuis vindt hoestschaamte terecht: “Door het coronavirus begrijpen mensen nu hoe asociaal hoesten eigenlijk is. Je kunt er virussen mee verspreiden en daarnaast is het gewoon vies. Je laat toch ook geen boer of wind waar anderen bij zijn? Ik zeg altijd: als je écht moet hoesten, loop dan eerst even naar het toilet. Dat is gewoon een kwestie van fatsoen.”
(Voor de duidelijkheid: hoesten is een reflex en kun je niet tegenhouden. Het ontstaat door blootstelling en prikkels. Aldus bijvoorbeeld longarts Michiel Spanbroek.)
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ maar hoesten en proesten in de binnenkant van de elleboog (dus op je kleding) is gewoon smerig en lost niets op. Het is een schijnveiligheid. Onbeheerst hoesten en proesten zonder een zakdoek of vuist voor de mond te houden was altijd al onfatsoenlijk.
SimonV
4 jaar geleden
In de elleboog niezen is inderdaad smerig.
Maar in de hand niezen en vervolgens iemand de hand schudden of een deurkruk aanraken is nog slechter. Je bent niet altijd in staat direct je handen te wassen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Simon, je hebt helemaal gelijk maar buitenshuis steeds handen wassen is niet nodig. Die gelegenheden zijn ook meestal een bron van besmetting.
Wat dacht je hiervan?
In Nederland in de Olifant supermarkt: Dettol Hygienische Doekjes of Tempo en Kleenex in alle soorten en maten, speciaal voor buitenshuis.
Let op als je een bericht uit Nieuwspaal van de viroloog ::)) Eric Stammelhuis als serieus citeert. Kende je deze satirische pagina niet?
Ook uit Nieuwspaal van viroloog Eric Stammelhuis die de situatie zeer zorgelijk noemt.
Tot nu toe hadden alle dodelijke corona slachtoffers het virus zelf onder de leden. Deze man had weliswaar al vijftien jaar hartklachten maar het coronavirus had hij niet. Dat bewijst hoe gevaarlijk het coronavirus is. We weten nu dat mensen zelfs kunnen overlijden als zij het virus niet hebben.
https://nieuwspaal.nl/na-het-coronavirus-zullen-er-ooit-weer-mensen-op-de-aarde-rondlopen/
https://nieuwspaal.nl/wat-als-u-het-coronavirus-krijgt/