Is een zelfgeschreven en opgesteld testament met voogdijbepaling rechtsgeldig?

Zou iemand mij uit kunnen leggen of een testament met voogdijbepaling, dat ik zelf met opstel en met de hand schrijf rechtsgeldig is.

Het testament zou zijn voorzien van de volgende onderdelen:
- Datum en tijdsnotatie
- Vermelding van wie het testament moet afhandelen
- Verdeling bezittingen
- Voogdijbepaling voor mijn kinderen
- Bijgevoegde verklaring van door mij aangestelde voogd voor het aanvaarden van de voogdij en zorg van mijn kinderen bij mijn overlijden.
- Ondertekening door mij en getuige, die niet dezelfde is als de aangestelde voogd

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Wat jij nu hebt opgesteld is niet een testament maar een codicil, dit is omdat jij nu eenmaal geen notaris bent en je daardoor ook niet in staat bent dit testament officieel te registreren bij het centrale testamentenregister.
Dat betekend niet dat het niet rechtsgeldig is, maar het nadeel van een codicil is dat het kwijt kan raken of dat iemand anders ermee ‘fraudeert’.
Met een testament kun je veel meer regelen, bovendien kan een notaris je heel goed adviseren.
Je doet er verstandig aan om toch een notaris in de arm te nemen, met name omdat voogdij absoluut niet te regelen is via een codicil. Ook kun je, als je wilt, jouw codicil als bijlage laten registreren via een notaris.
Wellicht houden de kosten je tegen. Bel eens een paar notarissen op, leg uit wat voor een testament je wilt en vraag een -vrijblijvende- offerte, de tarieven kunnen onderling behoorlijk verschillen.
Zelf heb ik ook een testament laten opstellen en de kosten daarvan vielen me ontzettend mee, en het is een enorm fijn idee dat het goed geregeld is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een voogdij akte is al te verkrijgen v.a. E 99,- incl BTW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt in aanmerking komen voor een verlaagd tarief als je weinig inkomsten hebt, dat gaat middels een inkomstenverklaring die je hier: http://www.rvr.org/binaries/rz-downloads/rvr_form_inkomensverkl_wfp.pdf aan kunt vragen. Het ingevulde formulier stuur je vervolgens naar de voorzitter van de Kamer van Toezicht over de Notarissen. Je verteld daarbij waarvoor je de notaris nodig hebt. Het adres is hetzelfde als van de arrondissementsrechtbank voor uw woonplaats. Zie oa http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/familie/samenwonen/wel-of-geen-samenlevingscontract/Pages/default.aspx

Andere antwoorden (2)

Een zelfgeschreven uiterste wil, heeft wèl rechtsgeldigheid ..maar er is een maar..

Of je de juiste juridische omschrijvingen gebruikt, of je de juiste juridische handelingen verricht..is natuurlijk wel de vraag.

Je moet een zelfgeschreven 'uiterste wil document' zien als een eventuele leidraad voor de notaris..waaraan hij/zij zich, toetsend aan de wet, zoveel mogelijk houdt.

Het zelfgeschreven testament heeft nòg een groot nadeel..het namelijk juridisch gemakkelijk aanvechtbaar door hen die zich tegen jouw uiterste wilsbeschikking willen verzetten.

Het antwoord is dus: Ja, het is rechtsgeldig..maar niet aan te raden..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor materiële zaken is dit inderdaad zo, maar zaken als voogdij zijn zo niet te regelen.
ik denk dat je toch wel naar een notaris moet gaan