Hoe werkt verdriet bij het verwerken van een dierbare die overleden is?

Enkele maanden geleden is mijn moeder gestorven, ik had van te voren er al erg veel over nagedacht en had verwacht dat mocht het ooit zover komen ik hier nooit overheen zou kunnen komen.
Tot mijn verbazing heb ik in de periode net nadat het is gebeurd er amper last van gehad, ik miste haar natuurlijk wel maar kan me niet herinneren dat ik heb gehuild o.i.d. Ik heb dit toen afgeschoven op het feit dat "je geleefd wordt" in de hectische periode net na het overlijden.
Maar nu is het toch een paar maanden geleden en ik begin het er nu moeilijker mee te krijgen, concentratieproblemen zonder geluid niet kunnen slapen en op elk mogelijk moment dwalen mijn gedachtes af.
Is er een verklaring voor waarom dit bij mij zo laat komt en in een andere vorm dan verdriet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Hieronder staan al 2 antwoorden waar ik me helemaal bij aansluit. Rouwen is een proces, niemand is hetzelfde, het zal bij iedereen anders zijn. Kan je alleen aanraden er de tijd voor te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen rouwt anders en het heeft totaal geen zin om je daar over druk te maken. Gebruik je energie voor iets anders. Mijn moeder overleed zeer plotseling en ik ben dagen lang alleen maar BOOS geweest (mijn schoonmoeder was net 3 wk eerder overleden en zo hadden mijn kinderen binnen een maand geen enkele oma meer) en daar werd ik dan weer boos om (alsof ze zelf dood wilde gaan) en dat kostte veel te veel energie. Boos zijn hoorde bij mijn manier van rouwen en zo heb jij de jouwe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je niet druk over zogenaamde 'verdringing'. Het werkt voor iedereen anders, iedereen doet het op zijn eigen manier en jij op de jouwe.

Het beste antwoord

Direct antwoord op je vraag: "Hoe werkt verdriet bij het verwerken van een dierbare die overleden is?"
Dat werkt bij ieder mens verschillend; daar is geen algemeen antwoord op te geven. Er zijn verschillende stadia te herkennen, maar ook die zijn van persoon tot persoon verschillend. Ook de rouwtijd is zeer flexibel. Maar 2 jaar is totaal normaal volgens psychologen en het kan ook langer duren.
Naar aanleiding van je tekst: er zijn al vele prima antwoorden gegeven.
Als aanvulling: kennelijk is dit jouw manier van verwerken in deze situatie met je moeder. Dat de tranen niet komen zou kunnen zijn, dat je het niet aankunt je verdriet ook echt te voelen. En sommige mensen gaan met dit soort dingen verstandelijk om, niet of minder in het voelen.
Verdriet/rouw uit zich echter wel, en bij jou in lichamelijke problemen. Ook dat kan heel goed, is niet "abnormaal".
Accepteer/aanvaard, dat dit nu bij jou hoort op dit moment: het is zoals het is.
Als jij je zorgen maakt hierover, maak dan eens een afspraak met je huisarts. Ook daar is hij/zij voor. Misschien heb je even wat hulp nodig van een deskundige.

Wat informatie over rouwverwerking. Misschien heb je er iets aan.
http://www.verliesverwerken.nl/rouw/rouwproces.php

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik hield sinds het gebeurd is al contact met de huisarts en heb over 4 weken weer een afspraak staan ermee. Ben wel blij met je reactie, maak ik me iets minder zorgen :)

Andere antwoorden (4)

Dat is normaal, je hebt het eerst verdrongen, nu begin je te beseffen dat ze er niet meer is en moet je het leren aanvaarden, dat kan nog een hele tijd duren, maar tijd heelt alle wonden zeggen ze, bij de ene duurt het langer dan bij de andere. Ik kan na jaren nog altijd plots ineens verdrietig worden over het verlies van mijn ma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms is verdriet té heftig, in die mate dat je het onbewust verdringt. Dat is een beschermingsmechanisme van de mens om emoties leefbaar te houden. Het probleem van verdringen is dat het ergens in jezelf in alle hevigheid opgeslagen blijft, en dat het verdringen je verhindert het verdriet te kunnen verwerken. Vroeg of laat wreekt dat systeem zich, door allerlei fysieke klachten, concentratieproblemen, depressie enz. Het is belangrijk om in contact te komen met je verdriet, door er over te praten, er heel bewust mee bezig te zijn. Enkel zo zal je het kunnen verwerken, en zullen de symptomen na een tijd verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft aan dat je er van tevoren al goed over na hebt kunnen denken. Is je moeder (langdurig) ziek geweest?

Ik heb het zelf ook gehad. Je begint al met rouwen nog voordat ze is overleden. Als het eenmaal zover is, voelt het als een opluchting. Pas weken of maanden later komt dan de echte realiteit binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ze is meer dan de helft van mijn leven ziek geweest. Dus eigenlijk kan ik de grootste klap nog verwachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht zit je er middenin, dat durf ik niet te beoordelen. In mijn geval is er nooit een klap gekomen, hoogstens een dipje. Het blijft wel een gevoelig punt, maar het heeft wel een plek gekregen nu.
De psychiater Kubler-Ross heeft onderzocht hoe verdriet en rouw werkt. En je zal er mogelijk iets in herkennen, als je het leest. Er zijn vijf fases.

De ergste pijn is bij de meeste mensen na ongeveer een jaar weg, maar er kan nog tien jaar pijn zijn over het verlies, voordat het oplost en een herinnering wordt.
Een moeder vergeet je nooit, en eigenlijk, hoe volwassen een mens ook is geworden, blijft er altijd een verlangen naar de moeder, trouwens ook naar vaders.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp de minnen hier absoluut niet. Kan iemand mij die uitleggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het eens opzoeken en doorlezen, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun jij nu over tijden gaan spreken terwijl het bij iedereen weer anders is .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Teun, ook de termijnen die ik noem, komen uit onderzoek. Misschien ook uit het onderzoek van Kubler-Ross, maar het is in ieder geval onderzocht, en een ervaringsgemiddelde. Je mag er zelf naar op zoek gaan, je zult het wel ergens vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als jij in jou omgeving navraagt dan kom je toch ook op verschillende tijden .
Mijn advies : neem zulke dingen nooit over uit een boek !
Omdat sommige mensen zich erop vastpinnen op die tijd
En als die tijden niet kloppen krijgen die mensen vaak een terugval in hun verwerking .