Waarom vinden veel mensen het houden van een presentatie voor een groep zo spannend?

Zelf zie ik er meestal ook wel tegenop, maar ik vroeg me af waarom eigenlijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De reacties van de mensen.

Omdat leerlingen zich dan bekeken voelen. De hele klas (of groep of wat dan ook) kijkt en luistert naar je. Dit zijn ze niet gewend. En bovendien willen ze het graag goed doen en goed overkomen. Succes met je presentatie!

Omdat veel mensen bang zijn om uitgelachen te worden. Maar eigelijk moet je je er niet echt druk om maken, vaak zie je dat de populairste en stoerste mensen uit een groep ook bijna flauwvallen van de zenuwen!

Voor een groep staan, iedereen kijkt, zie ik er wel goed uit, is mijn stem duidelijk, maak ik geen fouten, hou ik de aandacht vast, vergeet ik niks, komen er vragen die ik wel kan beantwoorden .....

Omdat je van tevoren weet dat het gaat komen en alles moet goed gaan, je mag niks vergeten en krijgt er ook nog eens een cijfer voor

Als je tegen iemand iets vertelt, dan reageert die ander vaak heel direct. Dat hoor je meteen, of je ziet het meteen. Dan is veilig, want daar reageer jij dan weer op. Maar als je tegen een groep iets vertelt, dan krijg je dus niet die directe reaktie en dan weet je niet wat mensen er van vinden. Je kunt dus ook niet in gaan op wat de ander denkt of vind of voelt. Dat voelt onveiliger.

Omdat een dierlijk lichaam nu eigenlijk eenmaal graag 'presteert' of prestaties neerzet. De aandacht die een wezen krijgt, is altijd een positieve motivatie die aanzet tot energie bij levende wezens, net zoals zelfs veel kinderen dikwijls zelfs negatieve aandacht van ouders soms een uitdrukking is van hun nood aan ouderliefde (soms uitgedrukt in de term loyauteit versus loyaliteit) en dus negatief gedrag van kinderen ook 'spannend' kan zijn voor hen, terwijl normale mensen niet begrijpen waarom die kinderen zich dus opzettelijk in problemen stoppen zo. Voor de mensen die niet graag een presentatie voor een groep houden, is er vooral nog werk aan de winkel om de stap te leren zetten naar de volwassen houding dat ze u niet gaan 'afmaken' omdat het fout zal lopen en je dus zoiets eerder als uitdaging moet beschouwen dan als iets dat je totaal niet durft. Ik treed dikwijls voor groepen op en geef ook les, maar elke keer is het altijd opnieuw een drempel die je moet overschrijden, maar: Ik vind het houden van gelijk welke voordracht voor een groep nog steeds super spannend!

Bronnen:
Afgaan in een groep in de GPB-cursus als...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100