Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je hondsdolheid oplopen door iets van de grond te rapen?

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om hondsdolheid te krijgen als je bijvoorbeeld een tak, papiertje, spijker etc. Van de grond raapt in bijvoorbeeld een bos, parkje of speeltuin? Ik las namelijk dat het ook door speeksel kan worden overgedragen. En hoe vaak komt hondsdolheid voor voor in Nederland?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1K
Pieterke
4 jaar geleden
De kans dat je het in Nederland oploopt is nihil. In 40 jaar tijd zijn er in Nederland 5 mensen aan overleden en die hadden het allemaal in het buitenland opgelopen.https://www.rivm.nl/rabies

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt geen hondsdolheid krijgen als je bijvoorbeeld een tak, papiertje, spijker opraapt.
Het virus kan inderdaad via het speeksel van een dier in het lichaam komen, maar dan wel door een beet, krab of lik. Voorwaarde is dat het speeksel in contact met je bloed komt.

In Nederland komt de ziekte zelden voor. De afgelopen 40 jaar zijn er in Nederland 5 mensen overleden door hondsdolheid . Al deze patiënten raakten besmet in het buitenland.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding