Waarvoor dient de maximale hartslag bij bloeddonatie?

Bij de keuring werd mij verteld dat zij een max van 110 accepteren, ander moest er even gewacht totdat de hartslag lager werd. Waarvoor is dit maximum ingesteld?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Ze willen geen mensen met hartproblemen als donateur.

Het beste antwoord

Vanwege gezondheidsredenen geldt een maximale hartslag bij bloeddonatie.
In rust is de hartslag meestal tussen 60 en 100 slagen per minuut. Een hogere hartslag is niet altijd erg. De hartslag verschilt per persoon en is afhankelijk van wat je doet.
Het is geen probleem als het boven de 100 is en de oorzaak is: koorts, je ergens over opwinden, of angst, stress en boosheid. Ook overmatig gebruik van alcohol of drugs, roken en sommige medicijnen kunnen voor een hartslag boven de 100 zorgen. De hoge hartslag gaat meestal vanzelf over als de omstandigheden normaal worden.
Als de hartslag in rust altijd te hoog is (tachycardie) kan dit duiden op een hartritmestoornis en dat kan gevaarlijk zijn. Ga bij een langdurige te hoge hartslag altijd naar de huisarts.
En als de hartslag bij geringe inspanning heel snel oploopt is dat ook een reden naar de huisarts te gaan.
Bron: www.hartstichting.nl
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Een hartritmestoornis kan inderdaad gevaarlijk zijn. Maar de vraag is waarom je dan niet mag doneren.
Als door bloeddonatie de hartslag omlaag zou gaan, zou doneren juist goed zijn.
SentWierda
4 jaar geleden
Je mag niet doneren bij een langdurige hartslag boven de 110. Dat zijn de regels. (Zoals je ook niet mag doneren bij een onderdruk boven de 100.)
Als de hartslag langdurig boven de 100 is, is er mogelijk iets aan de hand. De huisarts kan dan de oorzaak constateren, bijvoorbeeld een hartritmestoornis. Een hartritmestoornis kan gevaarlijk zijn. Het kan zijn dat een behandeling nodig is.
Met andere woorden: als bij bloeddonatie de hartslag boven de 110 is, kan een hartritmestoornis de oorzaak zijn..

Andere antwoorden (1)

Doneren kan tot gevolg hebben dat je hartslag omhoog gaat. Dit is niet gezond als je hartslag al meer dan 110 is.
De Pan American Health Organization adviseert een maximale hartslag van 100.
SimonV