Mag een ziekenhuis me weigeren nadat ik me heb misdragen?

Ik kreeg plaatselijke verdoving ingespoten. Daarna ben ik in paniek geraakt en heb meermaals gevraagd naar een kalmeringsmiddel. Ik kreeg niks. Ik vroeg of ik ff mag roken om rustig te worden aangezien ik 3 kwartier moest wachten dat de narcose is ingewerkt. Het mocht niet. Ik zei fuck zeg. Chirurg dacht dat ik zei fuck you. Ik zei nee ik zei fuck zeg. Hij zei dat ik me netjes moest gedragen. Ik zei stop dat ik geen operatie meer wil omdat ik al in paniek was en bang was dat ik nog een keer in paniek ga tijdens de operatie. Hij zei dat ik niet meer mocht komen bij wie dan ook voor consult in het ziekenhuis en voor de operatie. Ik denk dat ik de mensen heb gek gemaakt met mijn paniek daar. Wat doe ik nu?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Ivana
4 jaar geleden
Ik denk dat je het niet via de secretaresse moet spelen, maar de moed moet hebben in een brief je welgemeende excuses aan te bieden. De chirurg zelf zal moeten beslissen of hij je excuses aanvaardt.
Er zijn meer patiënten die dermate van streek raken, dat een gedeelte je vergeven zal worden, maar hoe erg jij te keer bent gegaan kan ik hier niet beoordelen. Als het onwellevend was, om niet te zeggen onbeschoft, is er iets meer nodig om vergiffenis te krijgen en opnieuw toestemming voor een behandeling.
Denk ook eens bij jezelf na: verplegend personeel/artsen/chirurgen lopen zich uit de naad om mensen te helpen en te redden, daar past een beleefde, dankbare houding tegenover te staan, ook als je bang bent. Dan beheers je je maar!!
Pieterke
4 jaar geleden
Wil je nog steeds terug naar die betreffende chirurg? Neem dan contact op met de secretaresse van de chirurg. Leg haar precies uit wat er gebeurd is, dat je in paniek raakte en toen fuck zei en dat de chirurg dacht dat je fuck you zei maar dat dat dus niet het geval was en je absoluut niet de intentie had om hem te beledigen. Misschien kan zij een goed woordje voor je doen. Wil je niet terug naar diezelfde chirurg vraag dan of je bij een andere chirurg terecht kan. Dat zal misschien moeilijk worden omdat ze waarschijnlijk in dezelfde maatschap werken. Wil je niet terug naar deze afd. chirurgie dan zul je een verwijzing naar een ander ziekenhuis/chirurg moeten vragen. Overigens denk ik dat die chirurg je niet kan beletten naar een ander soort specialist in zijn ziekenhuis te gaan.
Kijk ook eens bij de antwoorden op deze vraag: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/404772/ziekenhuis-nederland-recht-weigeren-hulp/
Overigens vind ik niet dat je je misdragen hebt als het zo gegaan is als je schrijft. Je was gewoon in paniek en dat kan iedereen gebeuren.

Antwoorden (1)

Ja dat mag.

Een ziekenhuis kan je weigeren, een officieel verbod opleggen en zelfs juridische stappen ondernemen.
Het enige dat een ziekenhuis niet mag, is acute hulp weigeren. Het zou natuurlijk niet acceptabel zijn om iemand in kritieke toestand geen zorg te verlenen.

Helaas krijgen mensen die in de zorg werken dagelijks te maken met mensen die zich misdragen om welke reden ook. Praat maar eens met een huisarts, apothekersassistent, ambulancier. Deze mensen moeten wel hun werk kunnen uitvoeren. Hierdoor zijn zulke maatregelen nodig.

Als ik naar jouw verhaal kijk (alleen uit jouw mond, niet uit de mond van de chirurg), vertel je waarom je je zo hebt gedragen. Je verklaart alleen jouw gedrag. Ofwel, je praat jouw gedrag goed.
Waarschijnlijk vind je het niet leuk dat ik dit zeg, dat mag.
Bedenk eens wat dit betekende voor de behandelaars. Als je dat helder hebt, kun je misschien je excuses aanbieden middels een mail; dus niet uitleggen waardoor jij je zo gedroeg, maar uitleggen dat jouw gedrag echt niet kan.
Misschien dat je dan iets kunt bereiken.

Natuurlijk heeft elk ziekenhuis zijn eigen protocol.
Ik zal straks een voorbeeld toevoegen.

Succes met de situatie!