Wat is er precies gebeurd als je schor/hees bent geworden?

Ja, ik weet dat de oorzaak verkeerd stemgebruik is, maar wat is er dan met je stembanden gebeurd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Schorheid komt door irritatie van de stembanden, dit kan door verkoudheid maar ook door verkeerd gebruik van de stembanden, zoals met schreeuwen gebeurd. Om te voorkomen dat je niet weer schor wordt geld in jou geval dus niet schreeuwen. In een achtbaan is dat schreeuwen moeilijk te onderdrukken, kan ik me voorstellen maar probeer in ieder geval niet te gillen.
Ook de slijmvliezen in de keel zijn vaak geirriteerd waardoor je je keel pijn gaat doen en de slijmvliezen in je keel meer slijm aanmaken. daarom raad ik kamillethee met honing aan. Kamillethee werkt verzachtend en ontstekingsremmend. Honing werkt ook verzachtend en lost slijm op waardoor het makkelijker is op te hoesten. verder geen kamfer-, eucaliptes-, of mentholproducten gebruiken. Het is bewezen dat dit soort producten op den duur meer irritatie geven.
er bestaat trouwens ook honing-kamillethee van zonnatura. Smaakt ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helaas kan het ook een virusjes zijn op je stembanden of een chronische aandoening.
Bij overbelasting zijn ze gewoon overbelast en komt het vanzelf na een dag of 2 weer goed. ( Je kunt het vergelijken met spierpijn denk ik, ze moeten even weer "helen"van het intensieve gebruik na bijboorbeeld een concert )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk heb je ze overbelast. Soort kneuzing van je stembanden waardoor je anders klinkt.