Hechtingen verwijderen ging fout, wat zijn de risico?

Beste mensen,

Een ruime twee weken geleden ben ik geopereerd en heb ik oplosbare hechtingen gekregen in mijn buik. Twee van de vier hechtingen waren onderhuids geplaatst, de overige twee die bovenhuids waren dichtgeknoopt bleven erg gauw haken achter mijn broek wat erg veel zeer deed. Hierom ook dat ik besloot zelf de hechtingen te verwijderen wat relatief simpel is. Helaas kon ik het niet heel goed zien toen ik het draadje doorsneed. Nu is de verkeerde kant onder de huid geschoten waardoor het knoopje onder de huid zit. Dit is echter te groot om aan de andere kant er uit getrokken te worden, omdat het knoopje groter is dan het gaatje van het draad.

Nu is mijn vraag: aangezien het oplosbare hechtingen zijn, kan dit kwaad? Zal het alsnog vanzelf oplossen, hoe groot is de kans op een ontsteking?

Met vriendelijke groet

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
16.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Dit lijkt mij iets om met je arts te overleggen.
tinus1969
4 jaar geleden
Inderdaad, ga naar een arts, die kan zien hoe dit er uit ziet. Verder; hechtingen zelf doorknippen 'omdat ze bleven haken achter mijn broek wat erg veel zeer deed' lijkt me onverstandig. Een slecht geheelde wond geeft een lelijk en pijnlijk litteken.

Antwoorden (1)

Oplosbare hechtingen heb je in allerlei soorten. Vooral de stevigheid verschilt.
In de kaak is minder stevigheid nodig dan in een knie.

Oplosbare hechtingen worden natuurlijk inwendig altijd gebruikt, omdat je deze niet kunt verwijderen.
Uitwendig worden ze vooral gebruikt, omdat het een mooiere genezing geeft.
Verder hoef je geen vervelende (bijvoorbeeld nietjes) te verwijderen.

De twee knoopjes die jij had, zullen ook oplosbaar zijn geweest. Maar omdat deze aan de buitenlucht worden blootgesteld willen ze nogal wel eens niet oplossen.

Na twee weken zullen ze waarschijnlijk niet meer nodig zijn, een functie hebben. Ofwel kunnen ze verwijderd worden.
Heb je geen afspraak gekregen om dit te laten doen? Is tegen jou gezegd dat ze vanzelf oplossen?

Het verwijderen verliep iets anders. Dit zal in principe geen kwaad kunnen als de wond goed genezen is.
Indien je niet meteen naar een dokter wilt gaan, zou je het plekje uit voorzorg twee keer per dag kunnen ontsmetten.

Kijk het, indien er niks vreemds te zien is, een paar dagen aan. Het knoopje kan oplossen onder de huid, omdat er geen lucht meer bij komt (bedenk wel dat het knoopje niet meer steriel was!).
Of de huid werkt het knoopje naar buiten.
Houd inderdaad de plek in de gaten. Gebeurt dit (naar buiten werken), ontsmet een pincet en haal het knoopje eruit.
Ik weet niet of je een partner hebt die dit kan doen?

Maak je in ieder geval niet te druk.
Na twee weken is de wond genezen.
Inwendige hechtingen lossen soms ook niet op en groeien door de buik naar buiten. Dat heb ik zelf ook eens gehad. Jaren na een buikoperatie groeide opeens een stukje hechting naar buiten. Geen grap. Schijnt vaker te gebeuren.
Hechtingen die aan de lucht komen en wel of niet verwijderd moeten worden, kunnen ook wel eens ingroeien of naar binnen schieten. Houd deze in de gaten. Wordt het gebied rood, ga dan naar de huisarts. Je hebt dan een klein, lokale ontsteking. Deze kan hooguit een niet mooi klein littekentje achter laten.

O ja, voor een volgende keer: Indien je een broek aantrekt: Leg er een gaasje tussen om irritatie te voorkomen.
Toegevoegd op 25 november 2019 09:22: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tegen mij was er eigenlijk vrij weinig over gezegd. Omdat het gedeelte wat onderhuids zat zelf zou oplossen, zou het gedeelte aan de bovenkant er vanzelf afvallen. De wondjes waren zo goed als dichtgegroeid waardoor de hechtingen er deels mee in groeide, hierdoor deed het pijn als ik bleef haken en daarom ook dat ik ze wilde verwijderen.
De wondjes zijn dicht, zien er mooi uit en doen geen pijn. Ik zal het in de gaten houden de aankomende paar dagen. Enorm bedankt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan!
Probeer het inderdaad los te laten, maar houd het idd wel in de gaten.
Er kan echt niks ‘vreselijks’ gebeuren. Je hebt gewoon allemaal oplosbare hechtingen, die inderdaad aan de buitenkant de knoopjes hebben. Het knoopje is echt álleen de sluitende knoop.
Helaas lossen die vaak niet vanzelf op (heb je dus ook gemerkt) doordat ze aan de buitenlucht blootgesteld worden (knoop).
Eigenlijk heb je alleen het eindknoopje losgeknipt en dat kan na twee weken.
De wond zelf is nu gewoon dicht.
Ik begrijp ook dat het kan gaan irriteren. Zelf zou ik ook het schaartje erin zetten hoor! Verloopt het niet zoals je nu wilt, ga je gewoon even naar de huisarts. Groet!