welke zorgverzekering vergoed een neuscorrectie ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het medisch noodzakelijk? Zo niet, dan maak je al heel weinig kans. Zie een soortgelijke vraag die een aantal jaar geleden is gesteld; de antwoorden zijn nog steeds relevant (misschien nog wel meer, want de criteria zijn er niet ruimer op geworden).
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/mode-accessoires/vraag/35953/vergoeding-neuscorrectie Zie ook deze bron van ZK Achmea: zij stellen nadrukkelijk dat het moet gaan om een medische noodzaak.
https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/paginas/machtiging-neuscorrectie.aspx

Antwoorden (1)

Als het om een medisch noodzakelijke neuscorrectie gaat (of ernstige misvorming, bijv. t.g.v. een ongeval)  wordt het door alle verzekeraars vergoed, vanuit de basisverzekering.

Voor louter cosmetische correcties moet je de polisvoorwaarden van een aanvullende verzekering raadplegen. Vaak alleen maar deels vergoed bij een dure aanvullende verzekering.

"Een neuscorrectie vergoeding vanuit de basisverzekering is alleen mogelijk als de neuscorrectie noodzakelijk is om aantoonbaar lichamelijke klachten weg te nemen. Er is dan sprake van een medische noodzaak of een medische indicatie voor de neuscorrectie.

Een bekend voorbeeld hiervan is een neuscorrectie die gedaan moet worden om de lichamelijke problemen op te lossen die het gevolg zijn van een scheve neus of een scheef tussenschot in de neus. Wanneer de stand van de neus of van het neustussenschot niet goed is, kunnen er problemen ontstaan bij de ademhaling. Ook kan iemand daardoor chronisch verkouden zijn of altijd hoofdpijn hebben. In die situaties is het mogelijk een vergoeding te ontvangen vanuit de basisverzekering. U moet wel altijd (...) een aanvraag indienen bij uw zorgverzekeraar.

Wanneer de neuscorrectie uitsluitend wordt gedaan om uw uiterlijk te verbeteren (we spreken dan van een esthetische of cosmetische neuscorrectie) dan wordt de ingreep niet vergoed vanuit de basisverzekering. Dit is alleen anders wanneer de neus ernstig misvormd is geraakt door een ongeval of door bijvoorbeeld een aangeboren afwijking of een later ontwikkelde aandoening.

Het kan natuurlijk voorkomen dat bij een neuscorrectie een lichamelijk klacht wordt verholpen (zoals een probleem met de ademhaling), maar tegelijkertijd ook een esthetische correctie plaatsvindt (zoals het verwijderen van een bobbel op de neusrug). In dat geval komen alleen de kosten die gemaakt worden voor het verhelpen van de lichamelijke klachten in aanmerking voor een vergoeding vanuit de basisverzekering. De kosten van de neuscorrectie moeten dan dus gesplitst worden in een medisch en een cosmetisch deel.

(...)

Vergoeding neuscorrectie vanuit de aanvullende verzekering

Voor neuscorrecties die uitsluitend gedaan worden om het uiterlijk te verbeteren kunt u soms een gedeeltelijke vergoeding ontvangen vanuit uw aanvullende verzekering. Een zorgverzekeraar biedt meestal meerdere aanvullende pakketten aan. (...)"