Is het gezonder om door je mond te ademen of door je neus?

Wat is gezonder? Door je neus ademen of door je mond.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Het is het beste om te ademen door je neus omdat je neusharen deeltjes uit de lucht filteren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Feitelijk maakt het niet uit of je door de mond of neus ademt, voor beiden is iets te zeggen. Ligt eraan waarvoor je het gebruikt.
Is het koud, dan adem je door de neus omdat dan de lucht wordt opgewarmd en gefilterd.
Als je praat dan is het efficiënter om door je mond te ademen. Adem je door je mond, dan kom je ook dieper in het lichaam...adem je door de mond, dan neem je wat meer van het bovenste lichaamsdeel mee. Er is dus geen goed en fout.

Kijk hier eens voor oefeningen als je voelt dat je je niet bewust bent van je ademhaling....er staan waardevolle tips aangegeven!
https://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/5-vragen-over-ademen
amc
4 jaar geleden
amc
4 jaar geleden
Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt...het moet zijn....< adem je door de mond dan kom je dieper in het lichaam....adem je door de NEUS dan neem je meer van het bovenste lichaamsdeel mee>
Gezonde mensen ademen door hun neus, hun mond of beide. Tijdens rust is ademen door de neus gebruikelijk. Ademen door zowel de neus als de mond tijdens het sporten is ook normaal.

Maar alléén door de mond ademhalen is ongezond. Uit onderzoek blijkt dat in dat geval gebitsproblemen als gingivitis en meer tandplak kunnen ontstaan. Het effect op het tandvlees is beperkt tot het voorste gebied: dit gebied wordt het meest blootgesteld aan de luchtstroom en uitdroging tijdens het ademen door de mond.
In de ingang van de neus zitten de neusharen die voorkomen dat grotere schadelijke deeltjes in de longen terechtkomen Door mondademhaling wordt de lucht niet meer gefilterd, waardoor de kans groter is op infecties van de luchtwegen.
SimonV