Mijn kachel is doorgebrand aan de plastic kant kan dit gezondheid risico's geven?

Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een kachel besteld bij Bol.com. (dit valt niet meer onder de gerantietijd van 2 jaar). Deze kachel is door gebrand aan de boven/zijkant. (te zien in deze URL https://www.bol.com/nl/p/tristar-ka-5912-convectiekachel/9200000027088494/?s2a=)
Ik heb misschien voor 3 jaar lang in mijn kamer dit verbrand plastic ingeademd.
Nu is mijn vraag is dit giftig voor mij? en wat kan ik eraan doen?
(in de bijlage staat de foto van de toestand van de kachel)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

De Kachel is nog wel bruikbaar.
dat plastic is gewoon verbrand
en je zult wel deeltjes hebben ingeademd

Maar dat zal niet veel zijn want het verspreid en lucht gedeelte het huis wel uit,
( andere koekt aan muur of plafon )

Maar zorg er voor dat er geen stukjes plastic op het verwarmingselement liggen.

maar hoe voel jij je ?
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik voel me wel goed, de tijden dat ik de kachel aan deed rook ik al iets vreemds, maar ik wist destijds niet als het een "normale" geur was wanneer je de kachel aan deed.
De tijden dat ik de raam niet open had voor "ventilatie" voelde ik me wel erg slecht wanneer ik in de kamer zat. De kamer waar ik me in bevindt heeft slechte ventilatie.
De kachel is niet doorgebrand. De boven zijkant is kapot en misschien gesmolten geweest (alhoewel dat vreemd zou zijn voor een elktrische kachel) door de warmte.

Als je de kachel aan doet en het zou stinken of roken zou ik hem zeker niet gebruiken. Als hij na enkele minuten geen vreemde of scherpe geur meer geeft kan het geen kwaad om hem te gebruiken. Ik zou wél een foto met klacht opsturen naar Bol.com. Waarschijnlijk krijg je dan toch een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieter2011
4 jaar geleden
Vooral het laatste: van zo'n kachel mag worden verwacht dat-ie langer dan 3 jaar meegaat. Hier is duidelijk sprake van een ondeugdelijk product. Verkoper hoort dat gratis te repareren:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie