Hoe stelt een ambulance-verpleegkundige de diagnose hartstilstand door Astystolie?

Indien iemand een hartstilstand krijgt, kan dit gebeuren door fibrilleren of astystolie van het hart.
Indien de oorzaak astystolie is, kan het hart weer op gang worden gebracht met een adrenaline-spuit in het hart.
De buurvrouw van mijn moeder overkwam dit vorige week. Zij heeft het overleefd.
De buurvrouw is niet gereanimeerd met een defibrillator, maar uitsluitend met de adrenaline-injectie.
Hoe kan een arts nu beoordelen wat de oorzaak is van de hartstilstand?
Ofwel, dat een adrenaline-injectie in het hart doeltreffend is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het ambulancepersoneel (en het ziekenhuispersoneel) kan met een ECG-registratie de verschillende oorzaken van een hartstilstand bepalen. Een ECG filmpje geeft de elektrische signalen (als die er zijn) van het hart in een grafiek weer. Als er sprake is van asystolie ziet men op het filmpje alleen een bijna vlakke horizontale rechte lijn, soms zijn er nog een paar P-golven zichtbaar. Bij asystolie is er namelijk geen elektrische activiteit meer in het hart. Als asystolie of PEA wordt herkend op de monitor, is het toedienen van adrenaline 10 mcg/kg IV of IO de eerste keus. Op blz 6:4 van het Hoofdstuk Aanpak van cardiaal arrest staat de afbeelding van het protocol voor asystolie. https://www.alsg.org/en/files/Hoofdstuk_6.pdf PEA = polsloze elektrische activiteit.

Toegevoegd op 25 januari 2019 22:00: bron
Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Asystolie#/m...
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/...
https://www.reanimatieraad.nl/_content/pag...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100