Als je een keer malaria heb gehad, krijg je het dan nooit meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, het is geen bof of mazelen..

Antwoorden (3)

Naar mij weten kan je het gewoon weer krijgen, als mensen op vakantie gaan krijgen ze gewoon weer de medicijnen voor malaria

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is zelfs dat als je geboren bent in land waar het heerst en er imuun voor bent en je verlaat het land voor ong 12 maanden dan ben je er weer vatbaar voor na die tijd en moet je dus weer medicijnen nemen daar voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, helaas niet. Als malaria in jouw systeem zit kan het zomaar weer de kop opsteken. Daar kan je niets tegen doen om dat te verhelpen. Dus het is veel beter om altijd beschermd te zijn en het nooit op te lopen...
Amadea
11 jaar geleden
Veel mensen in landen waar malaria algemeen voorkomt zijn een of enkele malen per jaar ziek, vaak door herinfectie met voor het immuunsysteem onbekende malariaparasieten van een andere mug. Ook is er vaak een nieuwe aanval omdat er een nieuwe golf parasieten uit de lever komt. Dat hangt een beetje af van het type malaria. Het dodelijke type, P. falciparum heeft geen restpopulatie in de lever.
Veel kinderen hebben dat ook en vaak sterven de kinderen die er niet goed tegen bestand zijn. De mensen die overblijven hebben nog wel vaak de koortsaanvallen, maar zijn er redelijk goed tegen bestand. Het valt dus niet aan te bevelen dat uit te proberen, want je plaatst jezelf in de rol van jonge kinderen. Wil je niet de hele tijd preventief slikken, dan is het mogelijk voldoende malarone mee te nemen om de gevolgen bij de eerste aanval binnen de perken te houden. Dat wordt overigens niet officieel geadviseerd, het is meer een keuze die je kunt maken als je beroepsmatig heel vaak in malarialanden verkeert, vooral bij een relatief laag risico van infectie.
Laat je vooral goed informeren bij specialistische centra, als je langere tropenreizen voorbereidt, er zijn allerlei risico's die sterk van de plaatselijke omstandigheden afhangen en door de risico's goed te kennen kun je je gedrag aanpassen.