is 1.5 liter water in drie kwartier drinken gevaarlijk?

ik heb op de hele dag 1 blikje drinken en 1 glas cola gedronken dus erg weinig. toen ik thuis kwam van werk, om kwart over 8 had ik ongeveer tussen de 0.5 en de 0.75 liter cola gedronken en een flesje melk van 0.5 liter want ik had heel erg dorst en het ging maar niet over. nu heb ik dingen gelezen over watervergiftiging enzo en nu is mijn vraag: is het aantal dat ik nu gedronken heb gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Drink meer water, stop zoveel mogelijk met cola, en verdeel je water drinken beter over de dag. Dat is veel beter voor je gezondheid.

Antwoorden (3)

''1.5 liter water in drie kwartier drinken'' is inderdaad gevaarlijk.
Veel water drinken verdunt je elektrolyten (vooral zouten), en dat verdunnen is gevaarlijk.
Maar je hebt helemaal geen 1,5 liter water gedronken.
Cola is namelijk geen water. Er zitten allerlei extra stoffen (waar onder elektrolyten) in.
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dus dit is voor mij niet gevaarlijk omdat het cola is geweest? en als ik wel dood zou gaan hoelaat zou dat dure. 1 uur of 10 uur of langer?
Reddie
5 jaar geleden
Als je dood gaat door verdunning van elektrolyten gaat eerder binnen minuten dan na uren.
.
Anderhalve liter in drie kwartier hoeft geen probleem te zijn als je een stevige vrouw of kerel bent. Zeker niet als daar ook wat zouten en andere mineralen / electrolyten in zitten zoals in cola en melk.
Mocht je watervergiftiging krijgen, dan openbaart dat zich al na 10 of 15 minuten.
Maar doe voortaan toch maar wat voorzichtiger, zou ik zeggen. De gevolgen van watervergiftiging kunnen zeer ernstig zijn.
5 jaar geleden
Als je de hele dag niet of nauwelijks hebt gedronken, zal 1,5 liter water in drie kwartier niet gevaarlijk zijn. Maar drink niet de hele dag door 1,5 liter per uur, want dat is wel gevaarlijk.
Teveel water drinken in korte tijd kan tot watervergiftiging leiden. Dat heeft te maken met het natrium, dat je lichaam nodig heeft om het vocht goed te verwerken. Door een grote hoeveelheid water te drinken in korte tijd, kan er een tekort ontstaan aan natrium en dan wordt het teveel aan vocht opgenomen in je cellen. Je nieren zijn in staat, als ze gezond zijn, om zeker 8 liter vocht per dag om te zetten tot urine. Maar let op, dat is niet 8 liter water, maar vocht dat op allerlei manieren in je lichaam komt. Er zit al vocht in je lichaam, dat door je nieren dagelijks wordt afgevoerd, maar in alles wat je eet en drinkt zit vocht.
Maar als je de hele dag weinig hebt gedronken en je drinkt in 45 minuten 1,5 liter water dan kan dat geen kwaad, omdat je nieren deze hoeveelheid moet kunnen verwerken. En als je in plaats van water iets anders drinkt, zoals cola, dan krijg je mogelijk ook voedingsstoffen binnen, die je lichaam nodig heeft om het te veel aan vocht af te kunnen voeren.