Is kopen/verkopen van medicijnen die niet in de Opiumwet staan illegaal?

Ik zie het steeds meer in het nieuws terugkomen dat mensen online medicijnen kopen/drugs verkopen(Lees medicijnen waar je normaal een recept voor nodig bent). Ik ging er altijd vanuit dat ergens medicijnen kopen waar je een recept voor nodig bent ALTIJD illegaal was. Ongeacht of deze op Lijst I of II stond van de Opiumwet.
Klopt dit?
Zit er nog een verschil tussen de koop/verkoop?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ja, het verkopen van medicijnen is illegaal . Op grond van de geneesmiddelenwet is hiervoor een vergunning nodig, en alleen apothekers, drogisten, en groothandelaren krijgen zo'n vergunning. Er is een uitzondering voor zogenaamde AV-middelen (voor zover ik weet hebben supermarkten hiervoor geen aparte vergunning nodig).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe zit het dan met medicijnen die bij de apotheek uit het buitenkand komen? Als je bepaalde medicijnen via internet koopt komt het van een apotheek. Welliswaar uit het buitenland maar wel via een apotheek. Die heeft gewoon een vergunning in het land van verkoop. Mag dat dan wel?
tinus1969
6 jaar geleden
@Manonnetje33, goede vraag. Ik gok: Alleen binnen de EU.