Wat kun je met overgebleven medicijnen doen?

We hebben een sterfgeval gehad in de familie, van iemand die langdurig ziek was. Hij slikte heel veel dure medicijnen en een groot deel daarvan is er nu nog. Dat loopt op tot een bedrag van bijna 30.000 euro(!) aan ongebruikte en gewoon goede medicijnen.
Als je die naar de apotheek brengt, dan vernietigen zij die. Dat is erg zonde, maar waar zouden we ze wel naar toe kunnen brengen zodat ze gewoon weer gebruikt kunnen worden voor mensen die ze nodig hebben? We hoeven er geen geld voor, maar willen dat ze goed worden gebruikt. En het moet natuurlijk ook legaal zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Aanvulling n.a.v. wat reacties:
We willen ze ook niet zomaar weggeven, maar aan een organisatie die medische kennis heeft en ze gewoon op doktersrecept kan verstrekken. Het enige wat we willen is dat zij ze niet meer in hoeven te kopen (en zo dus betere dingen met hun geld kunnen doen). We gaan ze zeker niet aan particulieren weggeven zodat die ze zelf kunnen slikken, zonder dokter die ze voorschrijft.

Toegevoegd na 14 minuten:
We denken dus aan bijvoorbeeld Artsen zonder Grenzen, maar die wilde ze al niet hebben...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.8K

Het beste antwoord

heel erg lastig, een echt dilemma. want aan de ene kant is het zonde en geeft het een verkwistings-gevoel. aan de andere kant begrijp ik de mensen die zeggen terug naar de apotheek ermee.
deze medicijnen kun je helaas dus niet zomaar weggeven ondanks dat ze in prima staat zouden zijn.

ik moet meteen denken aan die miljoenen kostende vaccins die de regering inkocht ivm de mexicaanse griep. ze zijn inmiddels ook vernietigd als we de krant mogen geloven.

sterkte met de uiteindelijke beslissing, ben er benieuwd naar.

Toegevoegd na 2 minuten:
is dit iets waar je wat aan hebt:
http://www.oudezijds100.nl/contact.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Aan een hulporganisatie geven. Er is vast wel een hulporganisatie die ergens in Oost-Europa oid een ziekenhuis helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat medicijnen nogal eens bijwerkingen hebben, en sommige medicijnen echt niet werken bij andere medicijnen is het van groot belang dat er zorgvuldig mee wordt omgegaan. Dit soort medicijnen zijn daarom alleen verkrijgbaar op doktersrecept. Het enige dat je er legaal mee kan doen is terugbrengen naar de apotheek.
Verkopen aan andere of weggeven aan mensen kan ernstige gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medicijnen die op recept zijn verstrekt mag je NOOIT aan iemand anders geven.

Jij denkt iemand een groot plezier ermee te doen, maar zonder interactie van een arts kun je nooit een goede dosering afspreken. Stel dat de ontvanger van de medicijnen letsel oploopt of zelfs sterft?

Dus ondanks al je goede bedoelingen: vernietigen is de beste optie. In een apotheek gebeurd dat wat milieuvriendelijker dan gewoon in de prullenbak thuis. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat de apotheek extra winst gaat maken door de medicijnen weder te verkopen, dat zullen ze never nooit doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn apotheken die het niet meer innemen.
deze apotheken verwijzen je door naar de gemeente.
Medicijen behoren tot chemischafval dus inleveren bij de mileustraat van je gemeente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut terug naar de apotheek!

Tenzij het om paracetamol gaat, of andere vrij te
verkrijgen medicijnen.

Als dat niet het geval is, dan zal geen enkele instantie in Nederland ze aannemen.

Om het simpele feit dat wat voor de een medicijn is,
voor de ander vergif kan zijn. En er is geen gecontroleerde garantie dat er in zit wat op het doosje staat. Daar wordt geen risico mee genomen.
Misschien zijn er wel hulporganisaties die ze wel aannemen.

Je kunt voor de zekerheid eens bellen met de apotheek
en of het Rode Kruis bijvoorbeeld.

Hier staat precies dezelfde vraag, kun je ook de antwoorden van lezen:
http://forum.viva.nl/forum/list_message/5762732
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatst ging ik hier naar de apotheek met overgebleven medicijnen maar die namen ze niet aan ik moest ze naar de gemeente brengen
Wellicht is het iets voor artsen zonder grenzen..

Lijkt mij een veel betere zaak dan ze laten vernietigen door de apotheek.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Ton, echt niet. Jammer van de 30.000 euro maar dit moet weggegooid worden. Niet naar Artsen zonder grenzen of welk ander goed doel ook.
Je zult ze toch echt aan de apotheek terug moeten geven! Medicijnen worden aan een patiënt voorgeschreven met specifieke klachte en kun je niet zo maar aan een ander voorschrijven.Bij mijn bezoeken aan internist/frenoloog en cardioloog worden mijn medicijnen nog al eens veranderd.
Ik vind het ook onbegrijpelijkdat medicijn verpakkingen die nog ongeopend zijn,worden vernietigd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is heb je n blauwe mileubox thuis,daar kun je ze het beste in doen,apotheken nemen nog maar zelden medicijnen aan.(gebruikte en ongebruikte) de medicijnen worden worden op n verantwoorde wijze vernietigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"U kunt overgebleven geneesmiddelen inleveren bij uw apotheker of bij het klein chemisch afval gooien.
Hergebruik geneesmiddelen en zelfzorggeneesmiddelen

Uw apotheker geeft u geen geld terug voor de medicijnen die u inlevert. De apotheker mag deze medicijnen namelijk niet hergebruiken. Zodra geneesmiddelen uit het zicht van de apotheker zijn geweest, kan de apotheker niet meer instaan voor de kwaliteit. "

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/kan-ik-overgebleven-medicijnen-teruggeven-aan-de-apotheek.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is inderdaad treurig hoeveel medicijnen er overdadig worden verstrekt, en hoeveel er na sterfgevallen overblijven.

Het enige wat je ermee kan en mag doen is terugbrengen naar de apotheek. Die vernietigt de medicijnen dan op een verantwoorde manier . Maar ooit heb ik meegemaakt, bij een heel duur medicijn, dat het toch in een andere verpakking weer bij de patient terugkwam. Een collega had de medicijnen toen onterecht teruggebracht per ongeluk naar de apotheek. Ze zullen toen wel dubbel in rekening zijn gebracht.
Maar dat is waarschijnlijk uitzonderlijk.

Dus de regel is: terug naar de apotheek. Je mag ze niet weggooien. Is vreselijk milieuvervuilend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spijtig maar helaas, ik denk dat je er weinig meer mee kunt doen dan ter vernietiging aanbieden. Dat is in ieder geval het enige dat je ermee mag doen; doorverkopen of weggeven is illegaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag heb ik ook weleens gesteld aan mijn apotheek deze gaf toen als antwoord dat ze de medicatie vernietigen maar in sommige gevallen worden ze meegeven aan artsen die naar het buitenland gaan.Vaag een gesprek met je apotheker aan en vraag hem of haar naar de mogelijkheden.Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terug geven aan de apotheek, zodat ze vernietigd kunnen worden, en als het om zware medicatie gaat, ben je dat verplicht anders bega je een misdrijf wegens het in bezit zijn van farmaceutisch drugs die niet van jou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja voor inzameling medizijnen Dominicaanse Republiek. .dringend te kort daar voor de arme mensen.
Organizacion Humanitaria Obras de Amor
Internacional Inc.
+31653507901
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.panacea.nl/nl/bachelor/contact/contact-medical-aid-by-student-help

Hier kun je je nog bruikbare ongeopende medicijnen inleveren