Kunnen vitaminen bederven ?

Ik heb nog een potje met een vitamine-supplement staan waarvan volgens het etiket de houdbaarheidsdatum met een paar maanden is overschreden. Zo te zien valt er echter aan de tabletten niet veel te bederven. Of gaat de werking van vitaminen met de tijd achteruit ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is een droog product, dus blijft het heel lang goed. Het is alleen dat de fabrikant verplicht is om er een datum op te stempelen. Maak je geen zorgen.

Ik zou de houdbaarheidsdatum aanhouden. Dit staat er niet voor niets op.

Die paar maanden zullen weinig uitmaken, maar inderdaad, sommige moleculen vallen na verloop van tijd uit elkaar, en dat kan ervoor zorgen dat een vitaminepreparaat minder sterk is dan op de verpakking aangegeven.

Vitaminen en mineralen kunnen in principe niet bederven, wel 'vervliegen' (oxideren). Dat is doorgaans niet erg. Of je de vitaminepillen nog kunt gebruiken hangt af van de overige ingredienten en of ze goed (droog en donker) bewaard zijn. Vocht is funest! Doorgaans zit er in vitaminepillen alleen wat zetmeel en soms suiker (maar als dat het geval is zou ik ze sowieso weggooien en betere kopen, want de suiker doet een deel van de werking teniet en dan zijn het geen kwaliteitspillen!), daar kan in principe niet veel aan veranderen.

Bronnen:
http://www.askanowner.com/qa/view.asp?guid...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100