Hoe kan ik goed voor mezelf zorgen, zodat ik me wat beter voel nu het niet zo goed met me gaat.

Mijn hele gevoelsleven ligt overhoop en ik moet nog zeker twee weken wachten voordat ik bij de GGZ terecht kan. Hoe kan ik de tussenliggende tijd goed doorkomen zodat ik mezelf wat beter voel. Ik bedoel dan voornamelijk als ik alleen ben. Dan ga ik veel piekeren en word ik nerveus. Ik doe steeds minder en voel me gewoon echt niet goed.

Toegevoegd na 1 uur:
Hebben jullie ook wel dat je je geborgen kunt voelen bij jezelf, en gaat dat dan vanzelf of doe je daar dan iets voor? Hoe zou ik dat kunnen gaan voelen?

Toegevoegd na 1 uur:
Deze laatste toevoeging wordt een nieuwe vraag, ik kan het niet meer verwijderen nu geloof ik.

Toegevoegd na 6 dagen:
Allemaal waardevolle antwoorden dus voor iedereen een plusje erbij. En nu nog het beste antwoord kiezen; moeilijk! Ik kies het antwoord dat voor mij het beste werkt maar nogmaals alle antwoorden zijn heel waardevol, bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoi, Naar buiten gaan helpt inderdaad. Als dit nog teveel voor je is, zou je de deuren en ramen open kunnen gooien. Je haalt dan toch het gevoel van buiten zijn naar binnen, waardoor je je minder 'verstopt' en eenzaam voelt. Hoor de geluiden van buiten, concentreer je daarop. Voel de wind, en de zon. Ga uit je hoofd, en richt je op je lijf en je omgeving. En je zegt dat je steeds minder doet. Ga schoonmaken! Dit is heerlijk ontspannend, je hoeft er niet voor naar buiten en het resultaat geeft je een fijn gevoel! Alle was droogt nu snel door de zon, dus pluk je gordijnen van de muur, haal je beddengoed eraf en wassen maar. Je 2e vraag is voor mij wat moeilijker te begrijpen, geborgen voelen bij jezelf? Wat bedoel je dan precies? Is dat het gevoel als je je knieën optrekt en je armen om je benen slaat, jezelf 'vasthoudt' a.h.w.? Ik zou je adviseren om niet teveel te moéten, op dit moment. Je hebt al iets heel goeds gedaan, hulp gezocht. Nu is het nog eventjes wachten tot je er terecht kunt. Probeer lief te zijn voor jezelf en te ontspannen. Heel veel sterkte gewenst... Liefs Slim

Het beste is om veel buiten te zijn. Ga lekker wandelen of fietsen. Spreek met mensen af zodat je afleiding hebt. Ga naar een kinderboerderij, dieren geven rust. Maak lekkere gerechten voor jezelf klaar en ga op tijd naar bed met een goed boek. Sterkte! Toegevoegd na 1 uur: Om jezelf geborgen te kunnen voelen in jezelf is het nodig dat je jezelf accepteert. Doe of je nog een klein kind bent dat aandacht nodig heeft en jij de enige bent die dat kan geven. Koester dat kind en wees lief voor hem/haar.

Zoek afleiding en dwing jezelf om daarmee bezig te zijn. Koop een grote puzzel bijvoorbeeld en ga die in elkaar leggen. Nogmaals, dwing jezelf om dingen te gaan, verwaarloos jezelf niet. Ga (ondanks tegenzin) de stad in, koffie bij een kennis drinken. Piekeren mag, maar dosseer het. Las een piekermoment in, bijvoorbeeld 's avonds een kwartiertje. Pieker over alles, wat je denk op te kunnen lossen schrijf je op, waar je nog geen oplossing voor weet zet je meteen weer uit je hoofd. Na het kwartier piekeren stop je direct en ga je ontspannen, een lekker warm bad nemen of even een strand of boswandeling maken. Elke keer wanneer je ook maar dreigt te gaan piekeren dwing je jezelf weer om te stoppen. Daarna lekker slapen.. Sterkte!

Schop jezelf in actie, ga naar buiten of doe in ieder geval iets. Ik weet dat je er de energie niet voor hebt maar probeer daar overheen te stappen. Die GGZ heeft ook niet het magische antwoord voor je, daar kun je nu 2 weken op wachten maar daar heb je een kort gesprek en dan zijn de problemen niet spontaan verdwenen.... Nogmaals, ga wandelen (alleen) want je bent nu geen prettige gesprekspartner voor wie dan ook.

Bronnen:
eigen en beroepservaring

Het word heerlijk weer,ga fietsen en eet ergens n ijsje,of ga met n tijdschrift lekker in het park zitten,koop n leuk kadootje voor jezelf. De zon bevat veel vit.D wat goed voor je is,je krijgt er meer energie van. En mocht je moe zijn,n dagje op bed met n boek is geen ramp. Maar niet elke dag,dan vergroot je het probleem. Geniet van de zon en hou je goed! Sterkte!!

Afleiding is natuurlijk het beste, dus ga eruit. Blijf je toch thuis en zit je te piekeren, ga het dan van je afschrijven in een dagboek of stort je hart uit op zo'n psychologieforum op internet. Hier heb je er alvast eentje: http://www.psychologieforum.nl/ Heb je niemand om mee te praten bel dan Stichting Correlatie. http://www.korrelatie.nl/

Dit onderstaand antwoord heb ik net aan iemand gegeven die last heeft van angsten en spanningen, ik laat dingen weg die mogelijk niet voor jou van toepasseing zijn en verander hier en daar wat. Misschien erg zinvol om zélf alvast wat te ondernemen om je beter te gaan voelen. Zoals bijna met alles, zijn het je gedachten die je verschrikkelijk plagen! Met jouw gedachten creeer jij je situatie. Je begint vaak al met;‘Stel je voor dat ik nu…......’ Dit moet je zien te doorbreken. Het zéér zinvol om je gedachten proberen te veranderen, dát is het écht! Hoe?????? Het is hard trainen, echt hard trainen. Begin met elke avond voor je gaat slapen, of wanneer je b.v. onder de douche staat, of tijdens een boswandeling zoals iemand hier aanreikt in een antwoord op jouw vraag, in iedergeval op een moment dat je er écht even de tijd voor neemt, regels op te zeggen. Herhaal een keer of 7 achter elkaar, hard op; ‘Ik geniet van het leven, voel me erg goed, heb rust in mijn hoofd en lijf!' Doorbreek negatieve gedachten of piekeren met deze zin. Steeds weer en weer! Wanneer je in het begin de regels op gaat zeggen, is het best moeilijk maar geloof me, het zal werken wanneer je er met alle gevoel en aandacht mee doorgaat. Probeer wanneer je het opzegt, je voor te stellen dat het ál zo is, zie je zelf genieten, met rust in je hoofd en je lichaam.Vól vertrouwen! Wanneer jij je beter gaat voelen, vooral door gaan met de regels! Je zult langzaam het gevoel ervaren van wat je zegt! Je zaait met die regels dát wat je wilt voelen/ervaren/ wilt zijn, in je onderbewustzijn en het zal bewustzijn worden. Geloof me, vertrouw, het werkt écht! Een heel goed boek wat je helpen kan; ‘Gedachten worden dingen’ van Darel Rutherford. (Bol.com) Heb het gisteren iemand anders nog geadviseerd, hier op GV. De schrijver gaat met jouw gedachten mee in zijn schrijven en dat is heel prettig, hij weet wanneer jouw twijfel toeslaat. Wéét, je kunt het! Jij kúnt je gedachtenpatroon veranderen! Ga er voor! Begin nu! Succes!

Met heel lang piekeren (zoals over het bedenken van een nickname) wordt je creatieve deel geblokkeerd en je cognitieve deel overbelast. Probeer je hoofd leeg te maken door iets creatiefs te doen waarbij resultaat niet telt. Denk aan tekenen, schilderen of het maken van muziek.

lijstjes maken helpt een lijstje met alle muziek waar je van houdt een lijstje met boeken die je hebt gelezen of nog wil lezen een lijstje films een lijstje met recepten en ook klinkt een beetje gek maar maak een lijstje van dingen die je nog zou willen doen lijstjes maken helpt, leiden af en je zou dan elke dag iets van dat laatste lijstje kunnen doen?

Je hebt het voornamelijk als je alleen bent ... Dus zoek gezelschap en /of afleiding. Het klinkt ook wel beladen alleen al dat je gevoelsleven overhoop ligt. Misschien kun je het wat meer baggattelliseren dan lijkt het minder. Denk ook aan het feit dat je geholpen gaat worden dat vermindert de druk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100