Waarom komen hamertenen alleen voor bij de drie middelste tenen en niet bij de grote en de kleine teen?

Voor ons profielwerkstuk willen we graag weten waarom hamertenen niet bij de grote en de kleine teen voorkomen. Bij de grote teen is dit waarschijnlijk doordat die maar twee teenkootjes heeft. Hoe zit dit echter bij de kleine teen?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ze kunnen dus wel bij de grote en kleine teen ontstaan, maar dit blijft minder waarschijnlijk? Waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Volgende de orthopeed kunnen hamertenen aan alle tenen voorkomen.
Het is nl een scheefstand in het gewricht tussen de eerste en tweede kootje.
Deze komt in alle 5 de tenen voor.
http://www.orthopedie.nl/voet/hamertenen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grote teen heeft minder kans omdat het maar twee kootjes heeft, de kleine teen omdat die niet snel in de lengte in de verdrukking komt door te krappe schoenen in een punt. De andere tenen hebben dan een probleem.