werkt zout in een schaafwond echt?

Geneest een schaafwond sneller/mooier door er zout in te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het werkt?
Wat wel werkt is dat het behoorlijk pijn doet als je er zout op doet.
Het beste kun je een schaafwond gewoon zonder pleister in de open lucht laten drogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat je in de maling bent genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat bij deze vraag niet om pijn want heb het vaker gedaan en bij mij valt het wel mee vraag me alleen af of het echt werkt, ps: ik denk dat iedereen zegt dat het pijn doet omdat andere dat zeggen heb het namelijk geprobeerd bij sneeën van 3de huid laag en had er weinig last van.

Antwoorden (5)

Proberen maar! Het ontsmet de wond waardoor hij sneller zou kunnen genezen. Tegenwoordig hebben we betadine, wel zo prettig.

Zout in een wondje is zo pijnlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hhah idd
Niet voor niets het spreekwoord he;) Zout in de wonden strooien
Ik zou er liever iets als Nestosyl op smeren. Zout ontsmet weliswaar maar kan littekens veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een maand geleden was ik op Malta en knalde met mijn tenen tussen de rotsen die ik aan het beklimmen was. Tenen open maar gelukkig was daar een zoute zee; het prikt maar merkte dat de wond sneller hertelde dan dat ik hier op straat zou zijn gevallen.
11 jaar geleden
Een schaafwond goed schoonmaken met kraanwater is het eerste verdiend voor de genezing. Zout werkt inderdaad antibacterieel, onttrekt vocht aan de wond en laat de vaatjes samentrekken waardoor het bloeden gestelpt wordt. Vroeger werd om die redenen aluin, sulfaatzout, gebruikt bij scheerwondjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie vaak bij mensen uit het oostblok en verder weg ,,dat ze een beetje tabak op de wond doen.
Schijnt ook het bloeden te stelpen.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk, dat wist ik niet, hoewel ik me er iets bij kan voorstellen en tabak aanvankelijk als geneesmiddel werd beschouwd, evenals meer geneesmiddelen. Ik kom de laatste tijd nogal wat mensen uit de voormalige sovjetrepublieken tegen. Ik wist overigens wel van weegbree als wondbedekking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'meer genotmiddelen' bedoelde ik natuurlijk. Het verschil is soms flinterdun, zo niet ver te zoeken. ;-)
Zoals ik hier al lees. Idd, een héél klein beetje zout bij water doen. En dat gebruiken om de schaafwond uit te spoelen of héél verzichtjes ui te kuisen. Best gewoon zoutoplossing van de apotheek gebruiken. Dat is door erkende labo goedgekeurd. En daar mag je ook u ogen mee uitspoelen.