Integrale geneeskunde
Combinatie van reguliere geneeskunde met andere (complementaire) behandelvormen, zoals yoga en ontspanningsoefeningen, waarvan het nut niet wordt betwist.

Holistische geneeskunde
Men behandelt niet alleen een kwaal, maar kijkt bij het stellen van de diagnose naar de levensomstandigheden, persoonlijkheid en intermenselijke relaties. Deze kunnen minstens even ziekmakend zijn als een virus, bacterie, microbe of slecht werkend orgaan.

Holistische geneeskunde hoeft zich niet per se bezig te houden met alternatieve behandelvormen, integrale geneeskunde kijkt niet standaard naar bijvoorbeeld de intermenselijke relaties.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Simon voor je antwoord. Zou je dan kunnen zeggen dat holistisch vooral gericht is op het geheel van de mens ( inclusief psyche) en integraal zich meer richt op alternatief binnen de geneeskunde?
SimonV
9 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat holistisch gericht is op het geheel van de mens (inclusief psyche en omgeving).
Integrale geneeskunde kijkt niet standaard naar bijvoorbeeld de intermenselijke relaties, maar kan zich OOK richten op alternatief binnen de geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok duidelijk, dank.