is het slecht om iemand zonder slaap problemen melatonine te geven?

Mijn jongste oppas kindje van 7 heeft adhd en slaap problemen en slikt daarom melatonine.
Zijn zusje is 8 en heeft geen slaap problemen. Maar toch geeft haar moeder haar af en toe ook melatonine. En als ik moet oppassen moet ik haar dus af en toe ook melatonine geven, en dat doe ik met tegenzin.

Is het slecht om haar dit te geven?
Waarom wel/niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bijwerkingen

De bijwerkingen van melatonine lijken beperkt tot sufheid overdag bij langdurig gebruik van hoge doses (zoals 3 tot 5 mg), en tot het verder naar achteren verschuiven van de slaapfase bij op een verkeerde tijd innemen van de melatonine (vóór 15:30 en ná 24:00). Onderzoekers en artsen die ruim 20 jaar melatonine voorschrijven hebben tot nu toe geen schadelijke effecten waargenomen. Maar gecontroleerd onderzoek (melatonine vergeleken met placebo) ontbreekt dus nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het enige nadeel dat ik ken is dat de pijnappelklier toch een beetje lui zou kunnen worden. Er is echter geen bewijs dat de natuurlijk productie vermindert door het slikken van melatonine, er wordt algemeen aangenomen de het slikken geen invloed heeft.
Ik spreek mezelf hier tegen, ik heb informatie uit verschillende bronnen. ik slik het zelf en als ik het een keer vergeet merkt ik geen verschil met voordat ik het slikte, ik slaap dan weer precies hetzelfde. (even slecht)

Het moment van inname is wel belangrijk, wordt het te laat ingenomen, dan bestaat de kans dat het slaapritme verlegd wordt, doordat opstaan moeilijker kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is slecht om kinderen zonder advies van een arts medicijnen te geven.Ook het geven van paracetamol wanneer dit niet echt noodzakelijk is is niet goed voor kinderen.De bedoeling is dat hun lichaam op eigen kracht ziektes leert overwinnen.Een arts bepaalt of medicijnen noodzakelijk zijn als hulpmiddel.
İn dit geval lijkt dat niet zo te zijn.Het is meer uit gemak
zucht zo lijkt het.Door het geven van de melatonine lijkt moeder zich gerust te voelen op 2 slapende kinderen, zodat ze rustig uit kan gaan.
İk zou haar het middel niet geven,ze heeft er ook geen recept voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er geen sprake is van slaap problemen kan het kind wel slaap problemen krijgen omdat het afhankelijk wordt van melatonine inname. Als ze stopt met melatonine inname kan ze slaap problemen krijgen. Het verschuift ook het biologische slaapritme, als dit niet met een regelmaat genomen wordt kan het biologische ritme ook verstoord raken.