Is er een verband tussen intelligentie en bloeddruk?

Als slim zijn energie kost, moet de aanvoer van energie daaraan zijn aangepast.
De beantwoording van deze vraag wordt allicht bemoeilijkt door de overweging dat die ene geldende bloeddruknorm voor jong, oud, dik, dun, man, vrouw principieel lachwekkend is.
Een trend in de persoonlijke bloeddruk is echter mogelijk een aanwijzing voor (naderende) dementie, en dus misschien een reden voor medicatie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Voor zowel man als vrouw geldt dat de streefwaarde voor de bloeddruk onder de 140/90 mmHg moet liggen. Dat geldt voor volwassenen tot 80 jaar. Voor zwangere vrouwen en ouderen gelden andere streefwaarden. Tijdens inspanning of hevige emoties kunnen de bloeddrukwaarden toenemen. Bij een te hoge bloeddruk zijn aanpassingen in de leefstijl van belang, zoals stoppen met roken, gezond en gevarieerd eten, beperkte zoutinname, dagelijks bewegen en goed omgaan met spanning en stress. Eventueel zijn er medicijnen om de bloeddruk onder controle te krijgen.
Erna55
5 jaar geleden
---" Als slim zijn energie kost"......--
Waarom denk je dat slim zijn energie kost ?
Erna55
5 jaar geleden
Ook ---" moet de aanvoer van energie daaraan zijn aangepast".
Vervolgens denk je dat de aanvoer van energie gekoppeld is aan de bloeddruk. Dit is niet zo. Topsporters ( wielrenners , triatlon ect.) verbruiken enorm veel energie en hebben geen hogere bloeddruk nodig.

Antwoorden (2)

Je bloeddruk varieert dagelijks, dus daar is niets uit op te maken.
jc54
5 jaar geleden
De hersenen gebruiken ongeveer eenderde van de energie (suikers). Dat is bij intelligente mensen niet anders dan bij domme. Nog geen. 5% van de hersenen wordt geruikt on na te denken. Domme mensen denken net zo goed na, alleen doen ze dat niet of minder effectief.
Kortom: qua energieverbruik van de hersenen maakt het geen verschil.
Als er suiker wordt verbrand in de hersenen of een spier, moet dat weer worden aangevuld. Zodat het gehalte aan voedingsstoffen in het bloed voldoende blijft. Bloeddruk heeft daar niets mee te maken.